Egzamin na specjalność (nienauczycielska): pedagogika terapeutyczno-lecznicza i arteterapia (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne) 0000-4E-PTA
Specjalność pozwala na zdobycie wiedzy i umiejętności pedagogicznych potrzebnych do:
a) pracy z dziećmi w świetlicy szkolnej oraz prowadzenia innych form zajęć pozalekcyjnych;
b) diagnozy zachowań społecznych dzieci i projektowania pracy wspierającej działania socjoterapeutyczne;
c) prowadzenia zajęć z zakresu terapii zachowań społecznych zarówno w szkole, jak i w placówkach terapeutyczno – wychowawczych;
d) prowadzenia zajęć pozalekcyjnych wspierających proces uczenia się dzieci w placówkach pozaszkolnych;
e) wspomaganie procesu komunikacji z dziećmi, osobami dorosłymi i starszymi;
f) wspomagania procesu komunikacji z dziećmi, osobami dorosłymi i starszymi z zaburzeniami tej sfery poprzez korzystanie z alternatywnych i wspomagających form komunikacji;
g) pracy wychowawczej i terapeutycznej w placówkach leczniczych;
h) diagnozowanie sytuacji wymagających podjęcia działań arteterapeutycznych w placówkach szkolnych, terapeutyczno – wychowawczych, wsparcia i pomocy społecznej, leczniczych;
i) projektowania i realizowania procesu arteterapii w placówkach szkolnych, terapeutyczno – wychowawczych, wsparcia i pomocy społecznej, leczniczych;
Studia przygotowują do:
- korzystania ze współczesnej wiedzy pedagogicznej i nauk pokrewnych;
- realizowania zajęć pozalekcyjnych w szkole oraz zajęć wychowawczych w placówkach terapeutyczno – wychowawczych, wsparcia i pomocy społecznej, leczniczych;
- realizowania zajęć w ramach ośrodków terapeutyczno – rewalidacyjnych mających wspierać rozwój dzieci z chorobami przewlekłymi i dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz specyficznymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- prowadzenia zajęć wychowawczych ukierunkowanych na poprawę relacji w grupie rówieśniczej (na terenie szkoły i innych placówek terapeutyczno-wychowawczych);
- prowadzenia zajęć w zakresie edukacji społecznej o charakterze socjoterapeutycznym, w tym umiejętności społecznych i zachowań agresywnych, integrowania dzieci odrzuconych z klasą, zapobiegania zaburzeniom zachowania;
- projektowania i prowadzenia zajęć z zakresu arteterapii;
- wykorzystywania różnych technik z zakresu arteterapii (m.in. technik plastycznych, dramy, choreoterapii, biblioterapii);
- prowadzenia działań diagnostycznych, dotyczących funkcjonowania społecznego;
- projektowania działań minimalizujących skutki zaburzeń rozwojowych przy współpracy z rodziną i innymi specjalistami;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: