Egzamin na specjalność (nauczycielska): logopedia (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne) 0000-4E-LOG
Absolwent studiów I stopnia specjalności „logopedia” otrzymuje tytuł „licencjata pedagogiki specjalnej w zakresie logopedii”. W czasie studiów I stopnia przyswoił wiedzę w zakresie pedagogicznych, psychologicznych, medycznych i lingwistycznych podstaw dziedziny zajmującej się zaburzeniami w językowym porozumiewaniu się. Zna normy rozwoju mowy, potrafi rozpoznać dzieci z nieprawidłowościami w tym zakresie oraz realizować profilaktykę logopedyczną. Otrzymał podstawy wiedzy z różnych form patologii mowy i pełną wiedzę dotycząca zaburzeń wymowy (dyslalii) oraz stanów opóźnionego rozwoju mowy. Absolwent opanował umiejętności praktyczne w zakresie: prowadzenia logopedycznych badań przesiewowych, diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami wymowy (dyslalii) oraz zajęć mających na celu likwidowanie trudności w czytaniu i pisaniu (pozostających w związku z zaburzeniami mowy). Podczas studiów I stopnia absolwent zdobywa także podstawy umożliwiające dalsze kształcenie się (na studiach II stopnia) w celu uzyskania pełnych kwalifikacji do wykonywania zawodu logopedy.
Absolwent uzyska kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – logopedy w następujących placówkach oświatowych: w przedszkolach, także specjalnych; w szkołach podstawowych i gimnazjach, także specjalnych oraz w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
Według ustaleń środowiska logopedycznego oraz dla poszerzenia możliwości zatrudnienia absolwent powinien dążyć do uzyskania tytułu magistra, czyli kontynuować studia na specjalności logopedia II stopnia. Plan tych studiów w APS jest nadbudową studiów 3-letnich, tzn. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia diagnozy i terapii osób z zaburzeniami w komunikacji językowej (także pochodzenia mózgowego) w różnym wieku (od noworodkowego do wieku starczego) zarówno w placówkach resortu oświaty, jak i służby zdrowia.
Kryteria oceniania
I etap egzaminów:
Rozmowy kwalifikacyjne na specjalność Logopedia odbęda się dnia 5.11.2018 w salach 3317 od godziny 13.30 oraz 3316 od godziny 15.00.Kandydaci podzieleni sa na 2 grupy. Listy osób znajdują się na drzwiach sal 3316 i 3317.
II etap egzaminów:
Data: 26.11.18 r. od godz. 8.30 , pok.3315
Kolejność wchodzenia na egzamin jest alfabetyczna, na osobę przewidujemy ok.10 minut.
Proszę nie przychodzić zbyt wcześnie, jeżeli nazwiska studentów zaczynają się na dalsze litery alfabetu.
Literatura
Literatura do egzaminu:
• T. Milewski „Językoznawstwo”, PWN, 2009 lub każde wydanie (tylko wybrane zagadnienia z rozdziału I i II),
• A. Markowski „Wielki słownik poprawnej polszczyzny” PWN, 2006, tom II (wybrać hasła, które są odpowiedzią na podane zagadnienia),
• D. Emiluta-Rozya „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPP-P, 2006 (proszę zwrócić uwagę na rok wydania),
• D. Emiluta-Rozya „Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya” [w:] J. Porayski-Pomsta (red.) Diagnoza i terapia w logopedii. ELIPSA, 2008 albo D. Emiluta-Rozya „Formy zaburzeń mowy” [w:] Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wyd. UMCS, 2012 (przedruk wyżej podanego artykułu),
• D. Emiluta-Rozya „Kąpiel słowna jako metoda profilaktyki i terapii logopedycznej” [w:] E. Lewandowska-TarasiukE., J. Lichoń, B. Mossakowska (red.) Terapia słowem, Wyd. Pani Twardowska, 2016 (wymagany jest tylko fragment dotyczący przedmiotu i zadań logopedii).
Zagadnienia egzaminacyjne:
1.Pojęcie znaku; pojęcie systemu; pojęcie systemu znaków.
2.Podział znaków według rodzaju kanału informacji, według rodzaju funkcji i struktury znaku.
3.Definicja języka
4.Cechy języka - społeczność, abstrakcyjność, bycie tworem - krótko scharakteryzować każdą cechę.
5.Pojęcie mowy; fazy mowy;
6.Co to jest strukturalizm? Podstawowe założenia strukturalizmu; nazwiska twórców tego kierunku;
7.Pojęcie fonemu i opozycji fonologicznej;
8.Co to jest norma językowa? Jakie poziomy normy wyróżnia się ? (proszę podać przykłady)
9. Co to jest uzus językowy? Jaka jest relacja uzusu do normy? (proszę podać przykłady);
10. Co to jest kodyfikacja normy językowej? Wymienić słowniki poprawnościowe języka polskiego i ich autorów;
11. Co to jest błąd językowy? Jakie typy błędów wyodrębnia się? (proszę podać przykłady);
12. Co to jest akcent? Jaki typ akcentu jest w języku polskim? Jaka jest podstawowa reguła akcentowania polskich wyrazów? Jakie są odstępstwa od tej reguły? (proszę podać przykłady);
13. Jakie odmiany języka polskiego wyróżnia się? Różnica między językiem ogólnopolskim a gwarami, językiem mówionym a pisanym, językiem potocznym a oficjalnym; style funkcjonalne polszczyzny ogólnej,
14.Jakie rodzaje ćwiczeń są prowadzone w ramach wspomagania rozwoju mowy dziecka, ich cele i krótka charakterystyka
15. Zasady prowadzenia ćwiczeń logopedycznych
16. Stan mowy dzieci w wieku przedszkolnym
17. Przedmiot i zadania logopedii
18. Krótka charakterystyka różnych zaburzeń mowy (w oparciu o Zestawienie form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, 2008)
1.Pojęcie znaku; pojęcie systemu; pojęcie systemu znaków.
2.Podział znaków według rodzaju kanału informacji, według rodzaju funkcji i struktury znaku.
3.Definicja języka
4.Cechy języka - społeczność, abstrakcyjność, bycie tworem - krótko scharakteryzować każdą cechę.
5.Pojęcie mowy; fazy mowy;
6.Co to jest strukturalizm? Podstawowe założenia strukturalizmu; nazwiska twórców tego kierunku;
7.Pojęcie fonemu i opozycji fonologicznej;
8.Co to jest norma językowa? Jakie poziomy normy wyróżnia się (proszę podać przykłady) ?
9. Co to jest uzus językowy? Jaka jest relacja uzusu do normy? (proszę podać przykłady);
10. Co to jest kodyfikacja normy językowej? Wymienić słowniki poprawnościowe języka polskiego i ich autorów;
11. Co to jest błąd językowy? Jakie typy błędów wyodrębnia się? (proszę podać przykłady);
12. Co to jest akcent? Jaki typ akcentu jest w języku polskim? Jaka jest podstawowa reguła akcentowania polskich wyrazów? Jakie są odstępstwa od tej reguły? (proszę podać przykłady);
13. Jakie odmiany języka polskiego wyróżnia się? Różnica między językiem ogólnopolskim a gwarami, językiem mówionym a pisanym, językiem potocznym a oficjalnym; style funkcjonalne polszczyzny ogólnej,
14. Jakie rodzaje ćwiczeń są prowadzone w ramach wspomagania rozwoju mowy dziecka, ich cele i krótka charakterystyka
15. Zasady prowadzenia ćwiczeń logopedycznych
16. Stan mowy dzieci w wieku przedszkolnym
17. Przedmiot i zadania logopedii
18. Krótka charakterystyka różnych zaburzeń mowy (w oparciu o zestawienie form zaburzeń mowy, 2007)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: