Egzamin na specjalność (nauczycielska): edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogika wczesnoszkolna (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne) 0000-4E-ERI-PW
Po ukończeniu studiów absolwent m. in.:
• posiada umiejętność posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, odchyleń i ograniczeń psychicznych i społecznych
• zna możliwości edukacyjne, rehabilitacyjne i terapeutycznych osób z niepełnosprawnością intelektualną
• potrafi rozpoznać i samodzielnie rozwiązać problemy edukacyjne i rehabilitacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną
• uzyskał wiedzę w zakresie metodyki nauczania, wychowania, opieki i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
• potrafi opracować i realizować programy zajęć edukacyjno-terapeutycznych z uwzględnieniem wieku i stopnia niepełnosprawności intelektualnej osoby
• posiada umiejętność udzielania konsultacji i instruktażu rodzicom osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
Absolwent studiów edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną posiada przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do m. in.:
1. NAUCZYCIELA
- w przedszkolach specjalnych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym
- w podstawowych szkołach specjalnych dla osób
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym
- w szkołach podstawowych specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim (po uzyskaniu dodatkowych kwalifikacji w zakresie prowadzania zajęć lub przedmiotu)
- w ośrodkach rehabilitacyjno-edukacyjno –wychowawczych
2. NAUCZYCIELA WSPIERAJĄCEGO
- w przedszkolach (oddziałach) integracyjnych
- w szkołach podstawowych integracyjnych
TERAPEUTY – PEDAGOGA SPECJALNEGO
- w ośrodkach wczesnej interwencji
- poradniach rehabilitacyjnych
Absolwent pedagogiki wczesnoszkolnej zdobywa kwalifikacje do prowadzenia zajęć w kl. I - III, organizacji pracy w szkole podstawowej, współpracy z rodzicami oraz wiedzę z zakresu metod nauczania i uczenia się dziecka, obszarów integracji i kierunków zmian w edukacji wczesnoszkolnej, współczesnych koncepcji edukacji początkowej, charakteru pracy nauczyciela – wychowawcy.
Literatura
Literatura na egzamin (1 pozycja do wyboru):
1. H. Gagelmann "Kaj znów się śmieje", Warszawa: Iskry 1988.
2. A. Sobolewska "Cela: Odpowiedź na Zespół Downa", Warszawa: Wyd. W.A.B. 2002.
3. M. Kwiatkowska "Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski", Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej 2006.
4. "Egzamin z miłości. Refleksje matek dzieci z zespołem Downa", Warszawa: Stowarzyszenie "Bardziej Kochani" 2011.
5. E. Pisula "Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną - szanse i zagrożenia", Warszawa: PSOUU 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: