Egzamin na specjalność (nauczycielska): wychowanie żłobkowe i przedszkolne (studia stacjonarne I stopnia) 0000-3E-P-WZP
Studia pedagogiczne z zakresu wychowania żłobkowego i przedszkolnego przygotowują merytorycznie i praktycznie nauczycieli zgodnie z zakresem podstawy programowej dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej obowiązującej od 1 września 2009r.
Absolwenci tych studiów będą przygotowani do wychowania i nauczania dzieci w żłobkach i w różnych formach organizacyjnych wychowania przedszkolnego. Zostaną wyposażeni w wiadomości i umiejętności przydatne do organizowania działalności pedagogicznej w klasycznych i alternatywnych formach wychowania przedszkolnego. Kształcenie obejmuje kształtowanie wiadomości i umiejętności z zakresu wspomagania rozwoju, wychowania i kształcenia dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym stosownie do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Specjalność przygotowuje do współpracy z rodzicami w zakresie dbałości o prawidłowy rozwój i taką edukację, która zapewni dzieciom powodzenie w sytuacjach życiowych i szkolnych. Także - przygotowuje do współpracy z personelem medycznym oraz innymi specjalistami zajmującymi się opieką i zdrowiem dzieci i ich rodziców.
Kandydat powinien porozumiewać się mówiąc wyraźnie, z właściwym akcentem, bez naleciałości gwarowych oraz posiadać wystarczającą sprawność fizyczną do prowadzenia zajęć z dziećmi. Mile widziane są też osiągnięcia muzyczne, plastyczne itp.
Efekty kształcenia
Rozmowa kwalifikacyjna na specjalność odbędzie się 24XI 17 o godzinie 9.30 w pok. 3309
W trakcie egzaminu trzeba będzie odpowiedzieć na pytania dotyczące problemów opisanych w
podanych publikacjach, krótko opowiedzieć o swojej działalności pedagogicznej oraz
przedstawić do wglądu dokumentację potwierdzającą osiągnięcia.
Kryteria oceniania
Należy przynieść na egzamin do wglądu dokumentację świadczącą o osobistych działaniach podejmowanych w zakresie wychowania i edukacji dzieci. Mogą to być: dyplomy, rekomendacje, zaświadczenia, serie fotografii dokumentujące prowadzone zajęcia z dziećmi np. z obozu zuchowego. Mile widziane są także udokumentowane osiągnięcia sportowe, taneczne, plastyczne, muzyczne, teatralne.
Literatura
Studenci wybierający specjalność mają zapoznać się z:
1. Dokumenty nowej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego wraz z komentarzami (na stronach MEN)
2. Przestudiować rozdziały z następujących publikacji:
• Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w szkole (red. E. Gruszczyk- Kolczyńska, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2014) rozdziały:
- Wstęp. Kamienie milowe wyznaczające zmiany w wychowaniu przedszkolnym ostatniego pół wieku (s. 13 – 17)
- O procesie uczenia się dzieci. Relacja pomiędzy edukacją domową, przedszkolną i szkolną (s. 27 – 47)
- Organizacja procesu uczenia się starszych przedszkolaków w różnych formach działalności przedszkola (s. 77 – 94)
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w szkole. Jak świadomie je wychowywać w domu i w przedszkolu, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2012; rozdziały 1, 2, 3, 4 i 5 części pierwszej (s. 9 -73).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: