Egzamin na specjalność (nauczycielska): edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna (studia stacjonarne I stopnia) 0000-3E-P-EPW
Absolwent specjalności uzyskuje kompleksowe merytoryczne i praktyczne przygotowanie do pracy nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu pedagogiki i psychologii, która umożliwia ocenę i skuteczne wspieranie rozwoju dziecka, kształtowania dziecięcych wiadomości i umiejętności oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych. Jest wyposażony w umiejętności potrzebne do współpracy z pedagogami - specjalistami (psycholog, logopeda, pedagog specjalny) oraz rodzicami dziecka uczęszczającego do przedszkola i klas I-III.
Absolwent jest przygotowany do wychowania i nauczania dzieci w róznych formach organizacyjnych wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej.
Specjalność daje kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w róznego typu placówkach wychowania przedszkolnego oraz w kalsach I-III szkoły podstawowej.
Efekty kształcenia
Egzamin na specjalność odbędzie się 24XI 16 o godzinie 8.00 w budynku przy ul. Czerniakowskiej.
Kryteria oceniania
Uwaga: W trakcie egzaminu trzeba będzie odpowiedzieć na pytania dotyczące problemów opisanych w podanych publikacjach oraz krótko opowiedzieć o swojej działalności pedagogicznej i przedstawić do wglądu dokumentację wymienioną w punkcie 2-gim.
Literatura
Studenci wybierający specjalność edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna oraz wychowanie żłobkowe i przedszkolne mają przygotować się na egzamin w następującym kryteriach:
1. Przestudiować wybrane rozdziały z następujących publikacji:
• Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w szkole (red. E. Gruszczyk- Kolczyńska, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2014) rozdziały:
Wstęp. Kamienie milowe wyznaczające zmiany w wychowaniu przedszkolnym ostatniego pół wieku (s. 13 – 17)
O procesie uczenia się dzieci. Relacja pomiędzy edukacją domową, przedszkolną i szkolną (s. 27 – 47)
Organizacja procesu uczenia się starszych przedszkolaków w różnych formach działalności przedszkola (s. 77 – 94)
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w szkole. Jak świadomie je wychowywać w domu i w przedszkolu, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2013) rozdziały 1, 2, 3, 4 i 5 części pierwszej (s. 19 -73).
2. Proszę przynieść na egzamin do wglądu dokumentację świadczącą o osobistych działaniach podejmowanych w zakresie wychowania i edukacji dzieci. Mogą to być: dyplomy, rekomendacje, zaświadczenia, serie fotografii dokumentujące prowadzone zajęcia z dziećmi np. z obozu zuchowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: