Wsparcie społeczne podczas pandemii COVID-19 00-FF-WSP
Treści programowe:
Przedmiotem fakultetu są różne formy wsparcia społecznego w czasach pandemii, w tym:
- oko w oko z izolacją
- wsparcie społeczne w środowisku w czasie pandemii
- rodzina w obliczu pandemii
- utrzymywanie i budowanie relacji interpersonalnych, media w służbie komunikacji interpersonalnej,
- pomoc ludziom starszym, chorym, samotnym w dobie pandemii
- doświadczanie pandemii przez pracowników służb społecznych
- zarządzanie stresem,
- zarządzanie czasem,
- obsługa klienta i zarządzanie personelem,
- organizacja pomocy - mapa lokalnych inicjatyw na rzecz osób potrzebujących w czasie pandemii,
- pandemia wyzwaniem dla polityki społecznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. K_W01 Student posiada elementarną wiedzę o znaczeniu pracy socjalnej w sytuacjach kryzysowych
2. K_W02 Student posiada wiedzę na temat instytucji pomocy społecznej i metod pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązania problemów społecznych na skutek pandemii
3. K_W05 Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, zna kręgi środowiskowe oraz ich zasoby
Umiejętności
1. K_U01 Student potrafi dokonać analizy zasobów społeczności lokalnej i potrafi opracować ofertę wsparcia społecznego w sytuacji pandemicznej
2. K_U02 Student wykorzystuje nowoczesne technologie w celu pozyskania informacji z różnych źródeł i potrafi opracować innowacyjne rozwiązania na rzecz klientów w czasie pandemii
3. K_U04 Student potrafi przygotować prace pisemne i ustne wypowiedzi dotyczące tematyki przedmiotu.
Kompetencje społeczne
1. K_K01 Student rozwija wiedzę i pogłębia umiejętności wspomagania pracy socjalnej w czasie pandemii
2. K_K02 Student dokonuje oceny własnych kompetencji i konsultuje efekty swojej pracy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Gaweł Ł., Muzeum i nowe media. Rozwój oferty cyfrowej w czasie pandemii, Zarządzanie mediami, Tom 8(4)2020, s. 525-534 (artykuł dostępny w Internecie).
Lepalczyk I., Pilch T., Pedagogika społeczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.
Praca Socjalna nr 2 (35) 2020, Pomoc społeczna w konfrontacji z pandemią Covid-19.
Pikuła N. G., Grewiński M., Zdebska E., Glac W. (red.), Wybrane krajowe i międzynarodowe aspekty polityki społecznej w czasie pandemii koronawirusa, Wydawnictwo „scriptum”, Kraków 2020 (pozycja dostępna w Internecie).
Ziomek-Michalak K., Zasoby osobiste a oczekiwania zdrowotne polskich seniorów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016.
Literatura uzupełniająca:
Bakiera L., Obrębska M., Blisko czy na dystans? Psychologiczne aspekty relacji międzyludzkich, Człowiek i Społeczeństwo, T. LI, 2021 (artykuł dostępny w Internecie).
Olender-Jermacz B., Doświadczanie przez rodzinę wsparcia społecznego podczas izolacji domowej spowodowanej chorobą COVID-19, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2(42)2020, s. 206-213 (artykuł dostępny w Internecie).
Kosowski P., Mróz J., Ocena komunikacji a poczucie samotności i satysfakcji z życia w czasie pandemii, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2(42)2020, s. 214-226 (artykuł dostępny w Internecie).
Praca Socjalna nr 1 i 2 (36) 2021.
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach (warsztaty, praca z tekstem, case study, dyskusje moderowane, praca w parach, praca w grupach, burze mózgów). Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): UWAGA: ZAJĘCIA DNIA 25.01.2022 R. W TRYBIE ZDALNYM. W nawiązaniu do Zarządzenia nr 303/2022 w sprawie realizacji zajęć dydaktycznych oraz weryfikacji osiągnięć efektów uczenia się w trybie zdalnym w okresie od dnia 22 stycznia do dnia 16 lutego 2022 r. - zajęcia odbędą się za pośrednictwem MS Teams. Wszelki kontakt z prowadzącym zajęcia w okresie nauki zdalnej - za pośrednictwem MS Teams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: