Terapia i edukacja z udziałem zwierząt 00-FF-TIE
Zajęcia mają na celu pogłębienie i/ lub poszerzenie wiedzy psychologicznej w wybranych obszarach.
Treści programowe:
• Antrozoologia jako nauka badająca relację człowiek-zwierzę.
• Przyczyny poszukiwania kontaktów ludzi z innymi zwierzętami: mechanizmy biologiczne, społeczne i psychologiczne.
• Wpływ psów i kotów na zdrowie i kondycję człowieka.
• Terapia i edukacja z udziałem zwierząt – standardy i wytyczne międzynarodowe dla Animal Assisted Interventions (AAI).
• Wybór psów i kotów do pracy w AAI.
• Pogryzienia przez psy – skala zjawiska i programy profilaktyki pogryzień.
• Programy edukacyjne z udziałem psów. Pies szkolny.
• Wychowawcze aspekty pedagogiki z udziałem psów.
• Terapia z udziałem psów i kotów. Cele i sposoby włączania psów i kotów w terapię osób z niepełnosprawnościami.
• Wpływ psów i kotów na funkcjonowanie osób z autyzmem – wyniki badań.
• Znaczenie psów i kotów w psychoterapii dzieci – wyniki wybranych badań.
• Efekt terapii z udziałem psów na funkcjonowanie w zakresie komunikacji i umiejętności społecznych.
• Prozwierzęca edukacja etyczna w kontekście psychologicznych koncepcji postaw.
• Efekty programów AAI realizowanych wśród osób 60+.
• Ograniczenia etyczne i dobrostanowe dotyczące angażowania psów w AAI.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia.
2. Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia.
3. Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska.
Umiejętności
1. Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia.
2. Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę dotyczącą poruszanego tematu.
3. Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób.
Kompetencje społeczne
1. Student/-ka ma krytyczny stosunek do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań.
2. Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób, w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi.
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się - wiedza:
• Wiedza dotycząca mechanizmów biopsychospołecznych leżących u podłoża relacji człowiek-zwierzę.
• Wiedza w zakresie standardów dla wsparcia terapii, edukacji i aktywności z udziałem zwierząt.
• Podstawowa wiedza dotycząca możliwości i ograniczeń działań terapeutycznych z udziałem zwierząt.
• Wiedza dotycząca etycznego włączania zwierząt w działania edukacyjne i terapeutyczne.
• Znajomość kryteriów wyboru psów i kotów do pracy w terapii i edukacji.
Literatura
1. Banks, M. R., Banks, W. A. (2002). The effects of animal-assisted therapy on loneliness in an elderly population in long-term care facilities. The journals of gerontology series A: biological sciences and medical sciences, 57(7), 428-432.
2. Chitic, V., Rusu, A. S., Szamoskozi, S. (2012). The Effects of Animal Assisted Therapy on Communication and Social Skills: A Meta-Analysis. Transylvanian Journal of Psychology, 13(1).
3. Glenk, L. M. (2017). Current Perspectives on Therapy Dog Welfare in Animal-Assisted Interventions. Animals (2076-2615), 7(2), 1-17.
4. Hall, S. S., Gee, N. R., Mills, D. S. (2016). Children reading to dogs: A systematic review of the literature. PloS one, 11(2), e0149759.
5. Hunt, M. G., Chizkov, R. R. (2014). Are therapy dogs like Xanax? Does animal-assisted therapy impact processes relevant to cognitive behavioral psychotherapy?. Anthrozoös, 27(3), 457-469.
6. Jegatheesan, B., Beetz, A., Ormerod, E.,Johnson, R., Yamazaki, K., Dudzik, Ch., Garcia, R. M., Winkle, M., Choi, G., (2014, 2018). IAHAIO White Paper: The IAHAIO Definitions for Animal Assisted Intervention and Animal Assisted Activity and Guidelines for Wellness of Animals Involved.
7. Jung Ch., Portl D. (2017). Człowiek i pies. O głaskaniu, stresie i oksytocynie, PWN.
8. Kawamura, N., Niiyama, M., Niiyama, H. (2007). Long‐term evaluation of animal‐assisted therapy for institutionalized elderly people: a preliminary result. Psychogeriatrics, 7(1), 8-13.
9. Machoś-Nikodem M.(2007). Dogoterapeutyczny program polisensorycznej stymulacji porozumiewania się, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
10. Nawrocka -Rhonka, J. (2019). Sposoby oceny efektów zajęc z psem. W: Potocka A. (red.) Terapia i edukacja z psem. PWN.
11. Perkins, J., Bartlett, H., Travers, C., Rand, J. (2008). Dog‐assisted therapy for older people with dementia: A review. Australasian Journal on Ageing, 27(4), 177-182.
12. Potocka A . Prozwierzęca edukacja etyczna w kontekście psychologicznych koncepcji postaw. Edukacja Etyczna 15/2018.
13. Potocka, A. (2019). Czy w terapii i edukacji potrzebny jest pies? W: Potocka A. (red.) Terapia i edukacja z psem. PWN.
14. Potocka, A. (2019). Psychologiczne i moralne aspekty terapii i edukacji z udziałem psów. W: Mamzer, H., Żok, A. (red.). Bezpieczne czy zniewolone? Szkice o zwierzętach (s. 233-248). Epigram
15. Potocka, A. (2019). Wychowawcze aspekty pedagogiki z udziałem psów. W: Potocka A. (red.) Terapia i edukacja z psem. PWN.
16. Prothmann, A., Bienert, M., Ettrich, C. (2006). Dogs in child psychotherapy: Effects on state of mind. Anthrozoös, 19(3), 265-277.
17. Szwanka, M. (2019). Program Pies w szkole, czyli nauka na cztery łapy i ogon" realizowanty e Szkole Podstawowej nr 4 w Swarzędzu im. Jana Brzechwy. W: Potocka A. (red.) Terapia i edukacja z psem. PWN. W: Potocka A. (red.) Terapia i edukacja z psem. PWN.
18. Tissen, I., Hergovich, A., Spiel, C. (2007). School-based social training with and without dogs: Evaluation of their effectiveness. Anthrozoös, 20(4), 365-373.
19. Węgrecka. A. (2016). Etyka postępowania wobec zwierząt. Edukacja Etyczna 12, s 12-14.
20. Węgrecka. A. (2016). Etyka postępowania wobec zwierząt. Edukacja Etyczna 12, s 12-14.
21. Wojtków A. (2014). Dogoterapia we współczesnej Polsce, w: Pręgowski M. P. (red), Pies też człowiek. Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce, s. 231-256.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: