Relacje człowieka z innymi zwierzętami 00-FF-RCZ1
Zajęcia mają na celu pogłębienie i/ lub poszerzenie wiedzy psychologicznej w wybranych obszarach.
Tematy zajęć:
Antrozoologia jako nauka badająca relację człowiek-zwierzę.
Ludzka historia zwierząt. Relacje ludzi z innymi zwierzętami na przestrzeni dziejów.
Udomowienie zwierząt.
Postawy wobec zwierząt.
Zwierzęta towarzyszące jako członkowie współczesnej rodziny.
Antropocentryzm i biocentryzm – jak rozumieć role ludzi i zwierząt?
Płeć i empatia jako czynnik warunkujący relacje ze zwierzętami.
Postrzeganie umysłu zwierząt. Antropomorfizacja i uprzedmiotowianie zwierząt - mechanizmy psychologiczne i kulturowe.
Przekonania i wartości jako czynnik warunkujący relacje ze zwierzętami.
Jak ekofeninizm kształtuje relacje ludzi z innymi zwierzętami.
Przemoc wobec zwierząt: rodzaje, formy oraz związek z przemocą domową.
Tradycyjny i współczesny model hodowli zwierząt.
Moralność i etyka w relacjach ze zwierzętami.
W cyklu 2024Zn:
Zajęcia mają na celu pogłębienie i/ lub poszerzenie wiedzy psychologicznej w wybranych obszarach. Tematy zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia.
2. Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia.
3. Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska.
Umiejętności
1. Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia.
2. Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę dotyczącą poruszanego tematu.
3. Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób.
Kompetencje społeczne
1. Student/-ka ma krytyczny stosunek do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań.
2. Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób, w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi.
Kryteria oceniania
Obecnośc na zajęciach (dopuszczalne 1 nieobecności) - 20% pkt
Przygotwanie 2 tematów z listy – 50% pkt
Aktywność na zajęciach – 30% pkt
Skala ocen w punktach:
51 – 60 = 3 (dostateczny)
61 – 70 = 3+ (dostateczny plus)
71 – 80 = 4 (dobry)
81 – 90 = 4+ (dobry plus)
91 – 100 = 5 (bardzo dobry)
Literatura
1. Bastian, B., Loughnan, S., Haslam, N., Radke, H. R. (2012). Don’t mind meat? The denial of mind to animals used for human consumption. Personality and Social Psychology Bulletin, 38(2), 247-256.
2. Baratay, É., (2014). Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii. Wydawnictwo w podwórku.
3. Diamond, J. M. (2010). Strzelby, zarazki, maszyny: losy ludzkich społeczeństw. Prószyński i S-ka. Rozdz. 10.
4. Ellingsen, K., Zanella, A. J., Bjerkås, E., Indrebø, A. (2010). The relationship between empathy, perception of pain and attitudes toward pets among Norwegian dog owners. Anthrozoös, 23(3), 231-243.
5. Konecki, K. T. (2005). Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych. Scholar.
6. Potocka, A., & Bielecki, M. (2023). Perception of Animal Mind in the Relationship Between Morality and Violence Against Animals: Moral Status Versus Anthropomorphization. Anthrozoös, 1-23.
7. Pręgowski M. P. (red). (2014). Pies tez człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce. Katedra.
8. Serpell, J. (1999). W towarzystwie zwierząt. PIW.
9. Singer, P. (2004). Wyzwolenie zwierząt. PIW.
10. Twardowski, M. (2015). Krótko o „słabej” wersji antropocentryzmu Bryana G. Nortona, Warszawa, UKSW.
11. Urbański J., Rabizo I. (2016). Społeczeństwo bez mięsa. Socjologiczne
i ekonomiczne uwarunkowania wegetarianizmu, Wydawnictwo A+.
12. Zarosa, U. (2016). Status moralny zwierząt, PWN.
Uwagi
W cyklu 2024Zn:
FORMA AKTYWNOŚCI oraz ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: