Psychological Perspectives on Prosocial Action 00-FF-PSP
Konwersatorium w języku obcym (angielskim).
Zajęcia mają na celu pogłębienie i/ lub poszerzenie wiedzy psychologicznej oraz wzbogacenie specjalistycznego słownictwa w języku angielskim w wybranych obszarach psychologii.
Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawami teoretycznym prospołeczności, a następnie psychologicznymi aspektami różnych jej form praktycznych: wolontariatu, filantropii, dawstwa organów/krwi, aktywizmu, codziennej życzliwości. Dyskusje podczas zajęć będą dotyczyły praktyki zachowań prospołecznych, ale także krytycznego podejścia do nich (np. podłoża motywacyjnego zachowań prospołecznych, ryzyka wypalenia wolontariackiego/aktywistycznego, czynników społeczno-ekonomicznych zakłócających prospołeczność). Przewidziany jest również blok dotyczący roli psychologa we wspieraniu prospołeczności, w tym dbania o dobrostan wolontariuszy/aktywistów, oraz aspektów zarządzania działaniami prospołecznymi w organizacjach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia.
2. Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia.
3. Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska.
Umiejętności
1. Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia.
2. Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę obcojęzyczną odnośnie poruszanego tematu.
3. Posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym terminologią z zakresu psychologii.
4. Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób.
Kompetencje społeczne
1. Student/-ka ma krytyczny stosunek do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań.
2. Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób w praktyce, wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Dwa kolokwia cząstkowe (w języku angielskim), 20 pkt maksymalnie każde z nich, zaliczenie od 60% poprawnych odpowiedzi na obu z nich.
Kolokwia cząstkowe oceniane punktowo/procentowo.
Dodatkowe punkty (maks. 3) za całosemestralną aktywność na konwersatorium.
Ostateczna ocena jest wystawiana na podstawie punktów z pojedynczych kolokwiów + ewentualnych punktów bonusowych.
Przelicznik:
36-40 i więcej punktów - 5
34-35,99 pkt - 4,5
30-33,99 pkt - 4
28-29,99 pkt - 3,5
24-27,99 pkt - 3
23 pkt i mniej - brak zaliczenia
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Bekkers, R., & Wiepking, P. (2011). A literature review of empirical studies of philanthropy: Eight mechanisms that drive charitable giving. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 40(5), 924-973.
Bekkers, R., & Wiepking, P. (2011). Who gives? A literature review of predictors of charitable giving part one: Religion, education, age and socialisation. Voluntary Sector Review, 2(3), 337-365.
Charbonneau, J., & Smith, A. (Eds.). (2015). Giving blood: The institutional making of altruism. Routledge.
Nowakowska, I. (2023). Prosociality. In T. K. Shackelford (ed) Encyclopedia of Sexual Psychology and Behavior. Springer, Cham.
Omoto, A. M., & Snyder, M. (1995). Sustained helping without obligation: motivation, longevity of service, and perceived attitude change among AIDS volunteers. Journal of Personality and Social Psychology, 68(4), 671-686.
Tarchi, L., Pietro, C., Castellini, G., Ricca, V., Kristian, T., Fabio, R., ... & Francesco, C. (2023). Volunteer-aholism: A comprehensive model of personality, burnout, and mental distress in a sample of healthcare first responders of the Italian Red Cross Auxiliary Corps. Journal of Health and Social Sciences, 103-120.
Wiepking, P., & Bekkers, R. (2012). Who gives? A literature review of predictors of charitable giving. Part Two: Gender, family composition and income. Voluntary Sector Review, 3(2), 217-245.
Wilson, J. (2000). Volunteering. Annual Review of Sociology, 26(1), 215-240.
Uwagi
W cyklu 2023Ln:
stosowane metody kształcenia: zajęcia konwersatoryjne, mini-wykłady, dyskusje, praca grupowa nakład pracy: godziny kontaktowe - 30 h, godziny przeznaczone na przygotowanie do zajęć (czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji, przyswojenie terminologii w języku obcym) - 30 h godziny przeznaczone na przygotowanie do kolokwiów: 30 h godziny przeznaczone na przygotowanie prac domowych: 10 h godziny łącznie - 100 formy zaliczenia przedmiotu: dwa kolokwia pisemne |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: