Pedagogika serca 00-FF-PSC2
Celem zajęć jest zapoznanie studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej, która „jest Uczelnią pedagogiczną z sercem”, szczególnie w roku jej 100-lecia z koncepcją m.in. „pedagogiki serca” dr Marii Łopatkowej oraz innych kluczowych postaci-osobowości dla budowania „mądrej miłości pedagogicznej”, w tym s. Małgorzaty Chmielewskiej, Marka Kotańskiego, i in.
Równorzędnym celem jest wdrożenie studentów do umiejętności interpretowania i analizowania otaczającej rzeczywistości wychowawczej, opiekuńczej, socjalnej na tle uwarunkowań społecznych, kulturowych i politycznych. Umiejętności wyboru rozwiązań przydatnych we własnej pracy opartych na „mądrej miłości”, włączenie do „wspólnoty pedagogicznego nie-pokoju”, wzmacnianie sylwetki „opiekuna spolegliwego” według koncepcji prof. Tadeusza Kotarbińskiego, tak niezbędnej nie tylko w burzliwych czasach nas otaczających.
[Uwaga!] Zajęcia prowadzone w sposób nie do końca konwencjonalny... :)
[Kto się zdecyduje - będzie wiedział - o CO TU CHODZI...]
W cyklu 2022L:
Treści programowe: 1.Czynniki stanowiące zagrożenie wobec wychowania w XXI wieku. Zagadnienie „wspólnoty pedagogicznego niepokoju”. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia (ZO):
Aktywny udział w zajęciach.
Przygotowanie opracowania pisemnego.
Literatura
1.Borczak M., Dzieci od początku świata są takie same - rozmowa z M. Łopatkową,[w:] "Nowe książki", 2001, nr. 12.
2.Chmielewska M., Dobro jako choroba zakaźna, W drodze, 2016.
3.Kotański M., Ty zaraziłeś ich narkomanią. Warszawa. PZWL. 1994.
4.Kotański M., Sprzedałem się ludziom. Warszawa (bez roku wydania), wydanie broszurowe
5.Kotański M., Tworzyć wyspy dobra, [w:] O dorastaniu Narkotyki, przemoc, manipulacje. WL 2002.
6.Lewandowska-Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwierski B., (red.), Pedagogika serca.Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Wydawnictwo: Difin 2016
7.Łopatkowa M., Pedagogika serca, Warszawa 1992.
8.Łopatkowa M., Dziecko a polityka, czyli walka o miłość, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2001.
9.Obuchowska I. ,Dzieci małe i duże: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2007.
10.Obuchowska I., Nasze dzieci: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2008.
11.Portmann R., [tłum. Magdalena Jałowiec], Gry i zabawy przeciwko agresji, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2002.
W cyklu 2022L:
|
Uwagi
W cyklu 2022L:
Opis metod kształcenia (uczenia się): Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, w tym: Nakład pracy studenta/tki: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: