Psychology of Language and Communication Across Life-span: a Cross-cultural Approach 00-FF-PLC
opis szczegółowych treści programowych:
Język ma kluczowe znaczenie dla poznania i funkcjonowania w społeczeństwie. Pozwala jednostkom i społecznościom wysyłać i odbierać niezwykle złożone informacje, a także umożliwia przekazywanie tych informacji z pokolenia na pokolenie. Odgrywa również rolę w tworzeniu więzi między jednostkami i grupami społecznymi oraz w postrzeganiu ich przez innych ludzi. Ten kurs wprowadzi studentów w wybrane podstawowe zagadnienia dotyczące natury używania języka w życiu codziennym. Na seminarium zgłębimy tematykę akwizycji/nabywania pierwszego języka, wielojęzyczności, nauki drugiego i obcego języka, teorii okresu krytycznego w nauce języków oraz pragmatyki komunikacji międzyludzkiej. Poznamy różnorodność metod wykorzystywanych w badaniach językowych, w tym eksperymenty psycholingwistyczne, podejście etnograficzne, jakościowe badania wywiadów i badania korpusowe.
W cyklu 2021L:
opis szczegółowych treści programowych: Język ma kluczowe znaczenie dla poznania i funkcjonowania w społeczeństwie. Pozwala jednostkom i społecznościom wysyłać i odbierać niezwykle złożone informacje, a także umożliwia przekazywanie tych informacji z pokolenia na pokolenie. Odgrywa również rolę w tworzeniu więzi między jednostkami i grupami społecznymi oraz w postrzeganiu ich przez innych ludzi. Ten kurs wprowadzi studentów w wybrane podstawowe zagadnienia dotyczące natury używania języka w życiu codziennym. Na seminarium zgłębimy tematykę akwizycji/nabywania pierwszego języka, wielojęzyczności, nauki drugiego i obcego języka, teorii okresu krytycznego w nauce języków oraz pragmatyki komunikacji międzyludzkiej. Poznamy różnorodność metod wykorzystywanych w badaniach językowych, w tym eksperymenty psycholingwistyczne, podejście etnograficzne, jakościowe badania wywiadów i badania korpusowe. |
W cyklu 2022L:
opis szczegółowych treści programowych: Język ma kluczowe znaczenie dla poznania i funkcjonowania w społeczeństwie. Pozwala jednostkom i społecznościom wysyłać i odbierać niezwykle złożone informacje, a także umożliwia przekazywanie tych informacji z pokolenia na pokolenie. Odgrywa również rolę w tworzeniu więzi między jednostkami i grupami społecznymi oraz w postrzeganiu ich przez innych ludzi. Ten kurs wprowadzi studentów w wybrane podstawowe zagadnienia dotyczące natury używania języka w życiu codziennym. Na seminarium zgłębimy tematykę akwizycji/nabywania pierwszego języka, wielojęzyczności, nauki drugiego i obcego języka, teorii okresu krytycznego w nauce języków oraz pragmatyki komunikacji międzyludzkiej. Poznamy różnorodność metod wykorzystywanych w badaniach językowych, w tym eksperymenty psycholingwistyczne, podejście etnograficzne, jakościowe badania wywiadów i badania korpusowe. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
sposoby pomiaru efektów kształcenia
Udział w zajęciach: 20%
frekwencja + aktywne uczestnictwo (komentowanie i zadawanie pytań na zajęciach, jeśli komuś się nie podoba, zamiast tego będzie możliwość napisania odpowiedzi)
Pytania tygodniowe (krótkie zadanie domowe): 10%
Lider dyskusji: 25%
prowadzenie dyskusji w jednej klasie
Recenzja artykułu: 15%
podsumowanie i przedstawienie jednej z referatów na zajęciach
Ostateczny zapis 30%
(esej na wybrany z omawianych na zajęciach temat, ok. 5 stron):
Literatura
Bergelson, E., & Swingley, D. (2012). At 6–9 months, human infants know the meanings of many common nouns. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(9), 3253-3258.
Bloom, P. (2001). Précis of how children learn the meanings of words. Behavioral and brain Sciences, 24(6), 1095-1103.
Braginsky, M., Yurovsky, D., Marchman, V. A., & Frank, M. C. (2019). Consistency and variability in children’s word learning across languages. Open Mind, 3, 52-67.
Cenoz, J. (2013). The influence of bilingualism on third language acquisition: Focus on multilingualism. Language Teaching, 46(1), 71-86.
Clerkin, E. M., Hart, E., Rehg, J. M., Yu, C., & Smith, L. B. (2017). Real-world visual statistics and infants' first-learned object names. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 372(1711), 20160055.
Embick, D, White, Y and Tamminga, M (2020) Heritage languages and variation: Identifying shared factors. Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728919000476
Hakuta, K., Bialystok, E., & Wiley, E. (2003). Critical evidence: A test of the critical-period hypothesis for second-language acquisition. Psychological science, 14(1), 31-38.
Polinsky, M and Scontras, G (2020a) Understanding heritage languages. Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728919000245
Surrain, S. (2018). ‘Spanish at home, English at school’: how perceptions of bilingualism shape family language policies among Spanish-speaking parents of preschoolers. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1-15.
Uwagi
W cyklu 2021L:
metody kształcenia oraz nakład pracy: materiały z zajęć dostępne będą na kanale MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aOoKSh-65lL3jKjaqxkR-47ug1c6LL0FpzhumkTvEkWs1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=df6889cb-8b2a-406e-ba6a-ad2465f4fa47&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2022L:
metody kształcenia oraz nakład pracy: materiały z zajęć dostępne będą na kanale MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aOoKSh-65lL3jKjaqxkR-47ug1c6LL0FpzhumkTvEkWs1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=df6889cb-8b2a-406e-ba6a-ad2465f4fa47&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: