Młodzież XXI wieku – szanse i zagrożenia 00-FF-MLW2
Celem zajęć jest przybliżenie studentom problematyki współczesnej młodzieży i 'młodych dorosłych' żyjących w drugiej dekadzie XXI wieku.
Podczas zajęć analizie poddane zostaną zjawiska społeczne ważne z punktu widzenia funkcjonowania młodych ludzi.
Przedmiotem zajęć będą różnego rodzaju problemy, z którymi zmaga się młodzież. Z drugiej strony będą się one koncentrowały na szansach, które 'stawia' przed nią współczesny świat.
Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
*młodzież w ujęciu definicyjnym jako kategoria społeczna,
* rozważania na temat pokolenia,
* szanse i zagrożenia współczesnego świata w kontekście rozważań na temat młodzieży XXI wieku,
* wartości życiowe wyznawane przez młodych,
* młodzież w świecie konsumpcji,
* młodzież pomiędzy światem realnym a wirtualnym,
* młodzież w obliczu uzależnień - działania, wsparcie, profilaktyka,
* szkoła w kontekście rozważań o funkcjonowaniu młodzieży,
* kondycja psychiczna młodych ludzi,
* zjawisko wykluczenia społecznego wśród młodych,
* młodzież i młodzi dorośli na rynku pracy,
* młodzież i jej działania 'dla świata',
*wolontariat jako przykład możliwości rozwoju i poznania siebie przez współczesną młodzież,
* postawy młodych wobec rodziny i seksualności człowieka - zagadnienia wybrane,
* młodzież, która kreuje rzeczywistość
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia (Zal):
· obecność
· aktywny udziałw zajęciach
· realizowanie bieżących zadań związanych z przedmiotową problematyką
· przygotowanie prezentacji na wybrany temat
Punkty:
2 punkty ECTS
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w zajęciach prowadzonych zdalnie w czasie rzeczywistym
20 godzin - indywidualne przygotowanie do zajęć, analiza wybranych materiałów, przygotowanie prezentacji na zadany temat
Literatura
T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Młodzież - kultura - tożsamość. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2012,
K. Braun, Wolontariat - młodzież - wychowanie. Wyd. KUL, Lublin 2012,
A. Cybal - Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka - Strychalska, P.Peret - Drążewska, Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno - zawodowych. Wyd. UAM, Poznań 2018,
P. Długosz, M. Niezgoda, S. Solecki (red.), Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Wyd. UJ, Kraków 2014,
M.Z. Jędrzejko, J. Bugajski, Globalizacja, wielokulturowość i dynamika zmian społecznych. Wyzwania dla współczesnej pedagogiki społecznej w kontekście dorastania dzieci i młodzieży [w] M. Z. Jędrzejko, A. Szwedzik (red.) Zagrożone dorastanie. wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej, Oficyna Wydawnicza von Velke & Oficyna Wydawnicza Aspra, Milanówek - Warszawa 2019, s.177-210,
E. Krzyżak - Szymańska, Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży: teoria, profilaktyka, terapia - wybrane zagadnienia. Impuls, Kraków 2018,
M. Orłowska, Życie codzienne współczesnej młodzieży - standardy zachowań - dynamika zmiany [w] A. Cybal - Michalska, M. Orłowska, M. Piorunek (red.) Młodzież - meandry życia ku dorosłości, Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB, Dąbrowa Górnicza 2020, s.68 - 78,
W. Walc (red.), Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży. Wybrane problemy. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016,
E. Wysocka, Młodzież a religia: społeczny wymiar religijności młodzieży, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Warunki zaliczenia (Zal): · obecność · aktywny udziałw zajęciach · realizowanie bieżących zadań związanych z przedmiotową problematyką · przygotowanie prezentacji na wybrany temat Punkty ECTS: 2 nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 30 h. przygotowanie do zajęć: 15 h. przygotowanie prezentacji: 15 h. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: