Kwestie społeczne w filmie, literaturze i malarstwie 00-FF-KWF
Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie
przedstawiona i omówiona dana kwestia społeczna, podczas drugiej będziemy oglądać
fragment filmowy, czytać literaturę lub analizować obrazy przedstawiające omawianą
tematykę. Podczas trzeciej części będzie prowadzona dyskusja / debata nt. sposobu
przedstawienia danej kwestii społecznej oraz wpływu sztuki na podtrzymanie lub
przełamanie stereotypu dotyczącego danej kwestii społecznej.
Program zajęć:
• Pojęcie, cechy i klasyfikacje kwestii społecznych
• „Arizona” czyli filmowa opowieść o społecznych kosztach bezrobocia
• „Dwaj ludzie z szafą” jako etiuda filmowa o wykluczeniu społecznym
• „Niebieskoocy” jako dokument filmowy o dyskryminacji
• „Cyrk motyli” jako film o włączeniu społecznym osób z niepełnosprawnościami
• „Miasto ślepców” jako literacka opowieść o społecznym wymiarze pandemii
• Bieda i ubóstwo jako motyw w malarstwie Vincenta van Gogha
• „Grace księżna Monako”, czyli filmowa opowieść o władzy, roli społecznej i różnicach
kulturowych
• „Coco Chanel” jako film ukazujący kwestię przełamywania stereotypów płciowych
• „Król kier”, czyli filmowa opowieść o osobach z zaburzeniami psychicznymi
• „Trędowata” jako przykład literackiej opowieści o klasach i nierównościach społecznych
• Starość jako motyw w malarstwie Rembrandta
• Społeczna kwestia pracy na podstawie „Nocy i dni” Marii Dąbrowskiej
• „27 śmierci Toby’ego Obeda” reportaż publicystyczny o kwestii wynaradawiania dzieci
• Motyw konfliktu pokoleń w „Chłopach” Władysława Reymonta
• „Uprowadzona” jako filmowa opowieść o handlu ludźmi
• Depresja, niezrozumienie i próby samobójcze młodzieży na przykładzie „Salonu
samobójców”
• „Pora umierać” czyli filmowa opowieść o przemijaniu
W cyklu 2024L:
Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie |
W cyklu 2025L:
Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. K_W01 Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia.
2. K_W01 Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia.
3. K_W01 Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska.
Umiejętności
1. K_U01 Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia.
2. K_U02 Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę odnośnie poruszanego tematu.
3. K_U04 Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób.
Kompetencje społeczne
1. K_K01 Student/-ka jest nastawiony/-a krytycznie do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań.
2. K_K02 Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób w praktyce, wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi.
Kryteria oceniania
Praca studenta
- udział w zajęciach: 30h
15 godzin - przygotowanie do zajęć
15 godzin - przegląd literatury przedmiotu
15 godzin - przegląd materiałów filmowych
5 godzin - przygotowanie wystąpień
Metody kształcenia:
Analiza tekstów i materiałów filmowych, praca w grupach zadaniowych, udział w panelach dyskusyjnych, udział w debatach , wystąpienia i prezentacje
Obecność i aktywny udział w zajęciach, przygotowanie i zaprezentowanie autorskiej analizy przedstawienia wybranej kwestii społecznej w wybranych dziełach kultury
Literatura
1. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014.
2. W. Giz, Kwestia społeczna w koncepcji Zofii Daszyńskiej-Golińskiej
http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-4/zn-nr-4-pte09giza.pdf
3. J. Chłopecki, Kwestia społeczna, problem społeczny, zmiana społeczna, „Studia Gospodarcze” 2002, nr 1 (Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie)
W cyklu 2022L:
1. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014. 2. W. Giz, Kwestia społeczna w koncepcji Zofii Daszyńskiej-Golińskiej 3. J. Chłopecki, Kwestia społeczna, problem społeczny, zmiana społeczna, „Studia Gospodarcze” 2002, nr 1 (Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie) 4. G. Firlit – Fesnak (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 |
W cyklu 2025L:
1. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014. 2. W. Giz, Kwestia społeczna w koncepcji Zofii Daszyńskiej-Golińskiej 3. J. Chłopecki, Kwestia społeczna, problem społeczny, zmiana społeczna, „Studia Gospodarcze” 2002, nr 1 (Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie) 4. G. Firlit – Fesnak (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Praca studenta - udział w zajęciach: 30h - przygotowanie do zajęć: 15h - przygotowanie do egzaminu: 15h Suma godzin aktywności studenta: 60h |
W cyklu 2024L:
Praca studenta - udział w zajęciach: 30h |
W cyklu 2025L:
Praca studenta - udział w zajęciach: 30h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: