Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie
przedstawiona i omówiona dana kwestia społeczna, podczas drugiej będziemy oglądać
fragment filmowy, czytać literaturę lub analizować obrazy przedstawiające omawianą
tematykę. Podczas trzeciej części będzie prowadzona dyskusja / debata nt. sposobu
przedstawienia danej kwestii społecznej oraz wpływu sztuki na podtrzymanie lub
przełamanie stereotypu dotyczącego danej kwestii społecznej.
Program zajęć:
• Pojęcie, cechy i klasyfikacje kwestii społecznych
• „Arizona” czyli filmowa opowieść o społecznych kosztach bezrobocia
• „Dwaj ludzie z szafą” jako etiuda filmowa o wykluczeniu społecznym
• „Niebieskoocy” jako dokument filmowy o dyskryminacji
• „Cyrk motyli” jako film o włączeniu społecznym osób z niepełnosprawnościami
• „Miasto ślepców” jako literacka opowieść o społecznym wymiarze pandemii
• Bieda i ubóstwo jako motyw w malarstwie Vincenta van Gogha
• „Grace księżna Monako”, czyli filmowa opowieść o władzy, roli społecznej i różnicach
kulturowych
• „Coco Chanel” jako film ukazujący kwestię przełamywania stereotypów płciowych
• „Król kier”, czyli filmowa opowieść o osobach z zaburzeniami psychicznymi
• „Trędowata” jako przykład literackiej opowieści o klasach i nierównościach społecznych
• Starość jako motyw w malarstwie Rembrandta
• Społeczna kwestia pracy na podstawie „Nocy i dni” Marii Dąbrowskiej
• „27 śmierci Toby’ego Obeda” reportaż publicystyczny o kwestii wynaradawiania dzieci
• Motyw konfliktu pokoleń w „Chłopach” Władysława Reymonta
• „Uprowadzona” jako filmowa opowieść o handlu ludźmi
• Depresja, niezrozumienie i próby samobójcze młodzieży na przykładzie „Salonu
samobójców”
• „Pora umierać” czyli filmowa opowieść o przemijaniu