Inclu-ageing – o wsparciu starzejących się osób z niepełnosprawnością i ich rodzin 00-FF-IAW
- procesy starzenia się w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną: charakterystyka problemów wynikających z procesów starzenia się, sposoby rozpoznawania trudności
- rozwiązania organizacyjno- prawne na rzecz dorosłych i starzejących się osób z niepełnosprawnością
- rola self-adwokatury w utrzymaniu niezależności osób starszych z niepełnosprawnością intelektualną
- problematyka starzenia się osób z niepelnosprawnością - kontekst rodzinny i rozwiązania wspierające rodzinę
- osoby starsze z niepelnosprawnością w czasie wolnym: możliwości i bariery
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
OPIS METOD KSZTAŁCENIA:
pogadanka
dyskusja
praca z tekstem
działania praktyczne
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI
Godziny kontaktowe,pracy zdalnej np. wykład, ćwiczenia: 10
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10
Przygotowanie prezentacji do zadań praktycznych 2
Inne formy zadaniowe 5
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Literatura
Parchimiuk, M. (2013). Pomyślne starzenie się osób z niepełnosprawnością intelektualną, Niepelnosrpawność i rehabilitacja, nr 4, s.61-78
Starzenie się
Pachana A.N., Kłos-Wojtczak, P. (tłum), Czernik, E. (red.) (2021). Starzenie się. Wyd. UŁ
Domagała-Zyśk, E. (2014). Starsze osoby z niepełnosprawnością intelektualną – spe- cyficzne potrzeby i współczesne rozwiązania. W: M. Czechowska-Bieluga, A. Kanios, Współczesne oblicza pomocy społecznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Drzazga, A. (2011). Temat starości i śmierci w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska (red.). Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań.
Fornalik, I. (2006). Trzy historie. Trzy oblicza starości osób z niepełnosprawnością
intelektualną. W: A. Nowicka (red.), Wybrane problemy osób starszych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Parchomiuk, M. (2016). Starość i starzenie się w percepcji osób z niepełnosprawnoś- cią intelektualną. Pogranicze. Studia Społeczne, Tom XXVIII.
Trela, A. (2016). Senioralność osób starszych z niepełnosprawnością intelektualną – możliwości i ograniczenia. W: M. Kielar-Turska (red.), Starość. Jak ją widzi psychologia. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Wolska, D. (2014). Zmiany inwolucyjne towarzyszące procesowi starzenia się osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Grzesiak, H, (2022). Wybrane aspekty starzenia się i starości osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wyd. CNS, nr 1, s.83-98
W cyklu 2023Ln:
Parchimiuk, M. (2013). Pomyślne starzenie się osób z niepełnosprawnością intelektualną, Niepelnosrpawność i rehabilitacja, nr 4, s.61-78 |
Uwagi
W cyklu 2023Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: pogadanka dyskusja praca z tekstem działania praktyczne NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe,pracy zdalnej np. wykład, ćwiczenia: 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie prezentacji do zadań praktycznych 2 Inne formy zadaniowe 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: