Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej 00-FF-GIR2
Problematyka respektowania intymności, poszanowania godności i rozwoju seksualnego w codziennej pracy opiekuńczej i wychowawczej jest niezmiernie ważnym zagadnieniem.
W dalszym ciągu jeszcze spotykamy się ze swoistym tabu w sygnalizowanym obszarze. Występuje brak umiejętności lub lęk przed budowaniem właściwych społecznie relacji, będących odpowiedzią na ludzkie potrzeby, w tym m.in. pensjonariuszy domów pomocy społecznej z niepełnosprawnością intelektualną, dotkniętych chorobą psychiczną, czy wychowanków placówek pieczy zastępczej, nie w pełni przygotowywanych do samodzielnego i odpowiedzialnego życia.
Treści programowe:
· Społeczno-kulturowe konteksty cielesności oraz seksualności w sferze publicznej i prywatnej
· Edukacja seksualna jako element wspierania rozwoju
· Problem przemocy i wykorzystywania seksualnego
· Wiktymizacja wychowanków pieczy zastępczej
· Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych
· DeklaracjaPrawSeksualnych Declaration of Sexual Rights (World Association for Sexology 2002)
· Seksualność a niepełnosprawność
· Rola rodziców, opiekunów w rozwoju intymności u osób z niepełnosprawnościami
· Niebezpieczeństwo sytuacji intymnych w pracy wychowawczej i opiekuńczej. Określanie granic. Zasady postępowania
· Standardy edukacji seksualnej w Europie
W cyklu 2023L:
Opis szczegółowych treści programowych: Społeczno-kulturowe konteksty cielesności oraz seksualności w sferze publicznej i prywatnej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Wybrana
• Dorastanie do miłości : propozycje działań wychowawczych dla uczniów kl. IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych / Maria Kwiek, Iwona Nowak. - Wyd. 2. - Wrocław : Oficyna Współczesna, 1994
• Edukacja czy deprawacja? / Dorota Kornas-Biela // Wychowawca. - 2015, nr 5
• Historia wychowania seksualnego w Polsce w latach 1925-2000 / Mirosława Furmanowska / Przegląd Historyczno-Oświatowy. - 2001
• O seksie w szkole? Ale jak? / Blandyna Kołodziej, Renata Krupa // W: Wezwani do działania : zasoby społeczne w profilaktyce zachowań destrukcyjnych / red. Iwona Niewiadomska, Mirosław Kalinowski. - Lublin : Wydaw. KUL, 2010
• Rola i miejsce edukacji seksualnej dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej specjalnej Soczka Zuzanna - Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania 2019 | 2(31) | 95-121
• Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną Monika Parchomiuk - IMPULS, 2017
• Stanisławski P. (2004). Seks upośledzany. „Integracja”, nr 4
• Trudne tematy : propozycje godzin wychowawczych / Ewa Grzesiak, Renata Janicka-Szyszko, Magdalena Steblecka. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.
• Wybrane aspekty seksualności człowieka z niepełnosprawnością intelektualną Czesław Gerard Tobola - Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy 2018 | nr 29 |
• Wychowanie seksualne dzieci specjalnej troski w młodszym wieku szkolnym / Mirosława Huszcz. - Warszawa : Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, 1999.
Po wcześniejszym uzgodnieniu z grupą studencką literatura oraz zakres tematyczny może ulec nieznacznej modyfikacji w trakcie roku akademickiego.
W cyklu 2023L:
Literatura proponowana: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Opis metod kształcenia (uczenia się): Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, w tym: Nakład pracy studenta/tki: Godziny kontaktowe Zasady przygotowania eseju |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: