Czy ja dyskryminuję? O dylematach równości 00-FF-CJD1
1. Socjolog czy socjolożka? – dlaczego język ma znaczenie
2. Romowie zazwyczaj….O stereotypach i uprzedzeniach
3. Czy ja dyskryminuję? O rodzajach dyskryminacji i źródłach prawa antydyskryminacyjnego
4. Karmienie dziecka przez matkę w miejscu publicznym a dyskryminacja ze względu na płeć. O wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 22.10.2020, sygn. K 1/20
5. Prawo karne a feminizm (przestępstwa seksualne, przestępstwo znęcania się, stalking, dzieciobójstwo).
6. Dlaczego „Murzyn” dyskryminuje?
7. Małżeństwo „jako związek kobiety i mężczyzny”? O sytuacji osób nieheteronormatywnych
8. Koniec „upośledzenia umysłowego”. O molestowaniu ze względu na niepełnosprawność
9. Symbole religijne w miejscach publicznych. Wolność wyznania w państwie bezwyznaniowym
10. Wolność słowa a mowa nienawiści. Przestępstwa z nienawiści (hate crimes) a kodeks karny
11. Czy byłam/byłem dyskryminowana/y? Ochrona przed dyskryminacją
W cyklu 2022L:
Szczegółowe treści programowe: 1. Prawo do równego traktowania jako prawo człowieka |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody pracy:
1. wykład z prezentacją multimedialną
2. praca z aktami normatywnymi i orzecznictwem sądów
3. dyskusja dydaktyczna
4. rozwiązywanie kazusów
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
2. Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 4 listopada 1950 r.
3. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Rozdział IIa)
4. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania
5. Podręcznik europejskiego prawa antydyskryminacyjnego. Wydanie z 2018 r., Agencja Praw Podstawowych oraz Rada Europy, Luksemburg 2019, opracowanie dostępne online.
Literatura uzupełniająca
1. A. Teutsch, M. Stoch, A. Kozakoszczak: Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych, Fundacja Autonomia, Kraków 2017, opracowanie dostępne online
2. M. Wieczorek, K. Bogatko (red.) Prawo antydyskryminacyjne w praktyce polskich sądów powszechnych. Raport z monitoringu, PTPA, Warszawa, 2013
3.. M. Szolc: Ocena legalności podejmowanych przez część jednostek samorządu terytorialnego uchwał przeciwko osobom LGBT+, opracowanie dostępne online
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Literatura uzupełniająca 1. A. Teutsch, M. Stoch, A. Kozakoszczak: Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych, Fundacja Autonomia, Kraków 2017, opracowanie dostępne online |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym harmonogramem w każdą środę w godz. 11.40 - 13.10, za pośrednictwem aplikacji Teams, w zespole: Czy ja dyskryminuję, środa 11.40-13.10. Link do zespołu: Prezentacje z zajęć oraz materiały edukacyjne zamieszczane będą w plikach zespołu. |
W cyklu 2022L:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: