American Art – American Icons 00-0F-AAI
Konwersatorium „American Icons” dotyczy ważnych dla amerykańskiej kultury dzieł sztuki, postaci artystów oraz zjawisk. Te dzieła i postaci są omawiane za pomocą dużej ilości materiału wizualnego, na konkretnych przykładach z udziałem studentów.
Tematy omawiane w trakcie trwania konwersatorium (15 x 2 godziny) nie prezentują tradycyjnego kursu historii sztuki amerykańskiej, omawiają sztukę amerykańską poprzez pojedyncze dzieła lub zjawiska funkcjonujące w obszarze kultury amerykańskiej jako „ikoniczne”. Są to dzieła powszechnie znane albo przeciwnie, zjawiska funkcjonujące w amerykańskiej kulturze a mniej poza nią znane i rozpoznane. Przez pogłębienie analizy i poszerzenie perspektywy staramy się poznawać szersze zjawiska sztuki i kultury.
Przykładowe tematy konwersatorium to: „Shaker Chair”( tradycja wczesnego wzornictwa związanej z purytańską sektą Shakerów), „Images of Native Americans” (przedstawienia Indian Amerykańskich tworzone przez osadników z Europy), „The Peacable Kingdom” (cykl przedstawień kwakierskiego malarza Edwarda Hicksa i początki kolonizacji Ameryki), „Niagara by Frederic Church”, „American Gothic”(o znanym obrazie Granta Wooda, jego genezie i recepcji oraz nieznanej twórczości tego artysty), „Cristina World by Andrew Wyeth”, Georgia O’Keeffe Flowers”, „Rothkos by Mark Rothko”, „Canyons by Robert Rauschenberg”, „Big Splash by David Hockney” (amerykańska twórczość Hockneya), „Andy Warhol and Ilya Kabakov early drawings”, „Nighthawks by Edward Hopper”, „Spiders by Louise Bourgeois”, „Subtelty by Kara Walker”, Burning Man Festival”.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student poznaje wiedzę przedmiotową wybranego zagadnienia sztuki kultury oraz związaną z tym zagadnieniem terminologię w języku obcym.
Student poznaje formy obcojęzycznego dyskursu o sztuce i kulturze.
Umiejętności:
Student czyta w języku obcym teksty dotyczące sztuki i kultury
Student formułuje w języku obcym wypowiedzi dotyczące sztuki i kultury.
Student potrafi poszukiwać w źródłach drukowanych i internetowych informacji w języku obcym z zakresu sztuki i kultury.
Kompetencje społeczne
Student komunikuje się w języku obcym na tematy dotyczące sztuki i kultury.
Kryteria oceniania
Ocena odbywa się na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach a także na podstawie przygotowanej i przedstawionej w grupie prezentacji na wybrany przez siebie temat. Prezentacje odnoszą się do zjawisk, postaci lub dzieł sztuki i kultury amerykańskiej ważnej dla studenta. Prezentacje są publikowane na platformie grupy konwersatorium w MS Teams.
Nie jest oceniana znajomość języka angielskiego.
Literatura
Po każdych zajęciach studenci otrzymują dodatkowe materiały źródłowe rozwijające omawiany temat (materiały ilustracyjne, filmy do oglądania i artykuły do czytania online) zamieszczane na stronie grupy w MS Teams. Do dyspozycji mają też pliki prezentacji z wykładu. Przykładowe linki z których udostępniane są materiały dla studentów:
Khan Academy https://www.khanacademy.org/humanities/art-1010https
Smithsonian American Art Museum https://americanart.si.edu/
National Gallery of Art https://www.nga.gov/
Museum of Modern Art https://www.moma.org/
The Metropolitan Museum of Art https://www.metmuseum.org/
Art Institute of Chicagohttps://www.artic.edu/collection
Tate Gallery https://www.tate.org.uk/
Andy Warhol Foundation https://warholfoundation.org/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: