(in Polish) Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny (ZP-WWR-3)(in Polish: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(in Polish) podyplomowe (in Polish) niestacjonarne, (in Polish) 2 lata (4 semestry) Language: Polish | Opis ogólnyPełna nazwa studiów podyplomowych: WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I WSPARCIE RODZINY – edycja 3 (finansowane ze środków Ministra Edukacji) Studia podyplomowe kwalifikacyjne dla nauczycieli. Studia spełniają wymogi rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela Kierownik studiów: dr Radosław Piotrowicz Czas trwania studiów: 4 semestry (październik 2024 – 30 września 2026) Łączna liczba godzin: 1065, w tym: 825 godz. zajęć dydaktycznych, 240 godz. praktyk Liczba słuchaczy: 25 Finansowanie obejmuje zajęcia dydaktyczne objęte programem studiów. Finansowanie nie obejmuje kosztów: dojazdu, noclegów, wyżywienia Cel kształcenia: Przygotowanie kadr do pracy zgodnie z opracowanym Nowym modelem Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR), szczególnie w placówkach systemu oświaty, w tym publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, które będą pełnić funkcje koordynacyjne i wspierające zespoły WWR działające na terenie powiatu. Adresaci: Osoby czynne zawodowo posiadające wykształcenie wyższe magisterskie: - psycholog, pedagog specjalny, logopeda, pedagog, fizjoterapeuta – osoby posiadające przygotowanie do pracy zgodnie z kwalifikacjami uzyskanymi w toku studiów wyższych oraz przygotowanie pedagogiczne (nauczycielskie), zatrudnione w poradniach psychologiczno-pedagogicznych - nauczycieli, którzy mają już doświadczenie w pracy z dzieckiem, w tym nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Kwalifikacje: Kwalifikacje do pracy w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodzinyna stanowisku zgodnym z podstawowym wykształceniem kierunkowym uzyskanym w ramach studiów wyższych, specjalisty w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w: 1) instytucji koordynującej WWR (placówki systemu oświaty, które zgodnie z projektowanymi zmianami będą koordynować wsparcie w ramach nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w zakresie wsparcia informacyjnego, terapeutycznego i środowiskowego), 2) zespołach WWR w jednostkach systemu oświaty realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze), 3) zespołach realizujących zadania wczesnego wspomagania rozwoju wWiodących Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczych(WOKRO) 4) Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą(SCWEW) Podstawy prawne kwalifikacji 1) Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2021 r. poz. 75 i 952). 2) Ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U. z 2020 r. poz. 1329) oraz Uchwały nr 160 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”(M.P. poz. 1250). 3) Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) 4) Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 890) 5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017 poz. 1635). 6) Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 sierpnia 2023 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych (Dz.U. 2023 poz. 1801) 7) Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 lipca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2023 poz. 1798) 8) Warunki kontraktowania świadczeń medycznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w zakresie rehabilitacji medycznej dzieci z zaburzonym rozwojem psychoruchowym, w tym dotyczącej koordynowanej opieki nad dzieckiem, koordynowanej opieki nad osobami z autyzmem oraz świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej dzieci i młodzieży w ramach poziomów referencyjnych. Sylwetka absolwenta: Absolwent posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społecznedo realizacji zadań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny we wszystkich rodzajach placówek zajmujących się udzielaniem pomocy dzieciom z zaburzeniami neurorozwojowymi, sensorycznymi, emocjonalnymi, behawioralnymi lub nieprawidłowo kształtującą się osobowością i ich rodzinom oraz roli koordynatora WWR. Rola specjalisty wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny odwołuje się do nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowanego na rodzinie i środowisku dziecka i polega na: -uczestniczeniu we wczesnym rozpoznawaniu i rozwiązywaniu problemów rozwoju dziecka od urodzenia do rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego i jego rodziny w ramach pracy transdyscyplinarnego zespołu; -wspieraniu rozwoju i ogólnego dobrostanu dzieci; -ścisłej współpracy z rodziną i środowiskiem wychowawczym we wspomaganiu rozwoju dziecka; -wzmacnianiu udziału rodziny i jej upełnomocnienie na wszystkich etapach procesu wsparcia skoncentrowanego na rodzinie; -koordynacji opieki, rehabilitacji, wsparcia oraz dostępu do podmiotów będących w sieci wsparcia WWR; -optymalizowaniu włączenia do lokalnej społeczności, transdyscyplinarnej pracy zespołowej prowadzonej w naturalnych kontekstach środowiska. Zadaniem specjalisty WWR w Nowym Modelu WWRjest: -prowadzenie działań profilaktycznych i mających na celu wspomaganie prawidłowego rozwoju dziecka; -współudział w procesie diagnostyczno-terapeutycznym zaburzeń rozwojowych dziecka poprzez uczestnictwo w planowaniu i realizacji wspomagania w rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w wymiarze indywidualnym i społecznym, prowadzenie stałej oceny jego postępów oraz wybór adekwatnych oddziaływań medycznych i psychospołecznych; -prowadzenie konsultacji rodzinnych i instytucjonalno-rodzinnych dotyczących problemów i zasobów dziecka i rodziny; -prowadzenie edukacji rodziców i opiekunów dzieci w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3 i nauczycieli wychowania przedszkolnego rozwijającej ich umiejętności dobrego kontaktu z dzieckiem i mających na celu umacnianie więzi emocjonalnej i wprowadzanie w normy społeczne; -wspieranie rodziny i środowiska wychowawczego we wspomaganiu rozwoju dziecka; -prowadzenie wsparcia środowiskowego dotyczącego dziecka, jego rodziny oraz szerzej rozumianej społeczności lokalnej; -integracja i koordynacja dostępności oddziaływań różnych placówek i specjalistów; -zapewnienie dostępu do informacji o świadczeniach oferowanych przez system ochrony zdrowia, edukacji i pomocy społecznej; -angażowanie innych, budowanie partnerstwa na rzecz włączenia społecznego, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dzieci i rodzin, działanie na rzecz praw dziecka i rodziny; -doskonalenie zawodowe - nieustannie zdobywanie wiedzy i rozwijanie własnych umiejętności w pracy z dzieckiem i rodziną zgodnie założeniami nowego modelu WWR; -dostarczanie wysokiej jakości wsparcia dziecku i rodzinie zgodnie z rekomendowanymi praktykami, opartymi na dowodach naukowych.
Ramowy program studiów podyplomowych stanowią moduły tematyczne, integrujące treści teoretyczne i praktyczne odnoszące się do kluczowych aspektów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, ujętych w Nowym Modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny. Pogram studiów podyplomowych uwzględnia: - połączenie zajęć teoretycznych i praktycznych oraz powiązanie ich z doświadczeniem pracy w środowisku dziecka i rodziny oraz monitoring pracy z dzieckiem i rodziną w ramach praktyk zawodowych; -poznanie i wykorzystanie narzędzi oceny funkcjonalnej dziecka oraz badania zasobów rodziny i środowiska, umiejętności dobierania i stosowania strategii wspomagających rozwój dziecka oraz kompleksowego wsparcia rodziny w środowisku, opartych na rekomendowanych praktykach i dowodach naukowych, na podstawie integracji treści modułów tematycznych; -promowanie współpracy, pracy zespołowej, umiejętności komunikacji, budowania relacji oraz postawy etycznej i postaw samodoskonalenia zawodowego.
-180 godzin przeznaczonych na kształcenie kierunkowe (pedagogika specjalna), w tym 60 godz. praktyka zawodowa, -885 godzin przeznaczonych jest na przygotowanie merytoryczne i przygotowanie dydaktyczno-metodyczne w ramach specjalności wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny, w tym 180 godz. praktyki zawodowej. Wymagane dokumenty do rekrutacji: 1)Podanie o przyjęcie na wybrane studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK; 2)Kopia dyplomu; 3)Zaświadczenie o aktualnym zatrudnieniu (wystawione przez zakład pracy); 4)Oświadczenie o doświadczeniu w pracy z dziećmi w wieku od urodzenia do rozpoczęcia obowiązku szkolnego (do pobrania) 5)Oświadczenie o zapoznaniu się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych dla celów udziału w zadaniu; 6)Umowa o warunkach studiowania.
KROK 1 - Rejestracja w systemie IRK – 2-8 października 2024 r. Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK W celu dokonania rejestracji w systemie IRK kandydat: -zakłada osobiste konto rejestracyjne (identyfikatorem konta jest numer PESEL), -wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia, -dokonuje wyboru kierunku studiów. KROK 2 - Po zarejestrowaniu się w IRK skany w/w dokumentów proszę przesłać na adres: podyplomowe@aps.edu.pl
Kandydaci zakwalifikowani i przyjęci dostarczą oryginały dokumentów wraz z wypełnioną umową w 2 egz. na I zjeździe (12-13 października 2024 r.)
Zostanie utworzona lista rezerwowa spośród kandydatów, którzy z powodu wyczerpania limitu miejsc nie zakwalifikowali się do udziału w studiach, przy zachowaniu kolejności zgłoszeń. Osoby z listy rezerwowej mogą zostać zakwalifikowane w przypadku rezygnacji osób z listy podstawowej przed rozpoczęciem udziału w studiach lub w przypadku rozpoczęcia zajęć w początkowej fazie ich realizacji. Zastrzegamy sobie możliwość skrócenia lub wydłużenia rekrutacji. Informacji udziela: Kierownik studiów: dr Radosław Piotrowicz (e-mail: rpiotrowicz@aps.edu.pl).
Uwaga: harmonogram zjazdów może ulec zmianie. Oprócz zjazdów dwudniowych (sobota-niedziela), odbędą się dwa zjazdy dłuższe – jeden 7-dniowy (28 czerwca-5 lipca 2025) Zajęcia dydaktyczne podczas zjazdów będą odbywały się w godzinach:
|
Study programmes
> Other studies
> Special Education
> (in Polish) Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny
Visit the following page for details on admission procedures:
TODO!