Akademia - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in
Study programmes > Other studies > Special Education > (in Polish) Terapia pedagogiczna

(in Polish) Terapia pedagogiczna (ZP-TPE-10)

(in Polish: Terapia pedagogiczna)
(in Polish) podyplomowe
(in Polish) niestacjonarne, (in Polish) 1,5 roku (3 semestry)
Language: Polish

Studia kwalifikacyjne

Kierownik studiów podyplomowych: dr Izabella Kucharczyk   (e-mail: ikucharczyk@aps.edu.pl)

Czas trwania studiów podyplomowych - X 2024-III 2026

Czesne  - 2 300,00 zł za jeden semestr x 3 semestry

Kwalifikacje i możliwości zatrudnienia absolwentów

Studia dają pełne kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej. Absolwent jest przygotowany do pracy na stanowisku:

1. nauczyciela zajęć specjalistycznych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz

2. nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne w przedszkolu, szkole i placówce (nauczyciel – specjalista terapii pedagogicznej), a w szczególności do prowadzenia

  • zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
  • zajęć wspomagających wychowawczą funkcję rodziny, zapobiegających zachowaniom dysfunkcyjnym uczniów oraz wspierających ich rozwój.

Ponadto absolwenci uzyskują kompetencje do prowadzenia:

  •   zajęć rozwijających umiejętności uczenia się
  • zajęć rozwijających umiejętności społeczne

Podstawy prawne kwalifikacji

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia1 sierpnia 2017r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz .U. z 2017 r., poz. 1575)

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.(DZ. U. z 2017 r., poz.159)

Warunki studiowania: 
Zajęcia odbywać się będą w trakcie dwudniowych (sobota-niedziela)lub trzydniowych zjazdów (piątek od godz. 15.00, sobota-niedziela) organizowanych raz lub dwa razy w miesiącu w budynkach: APS przy Szczęśliwickiej 40.

Wykładowcy: Zajęcia prowadzą nauczyciele akademiccy Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej oraz specjaliści wiodących ośrodków spoza Akademii.

Praktyki i warunki ukończenia studiów:

1.Planowane są hospitacje w placówkach prowadzących zajęcia specjalistyczne w niewielkich grupach (5 godz.).

2. Praktyki indywidualne (180 godz.) odbywać się będą w placówkach oświatowych (szkoła i poradnia psychologiczno-pedagogiczna) prowadzących działalność z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej. Istnieje możliwość odbycia praktyki w miejscu zamieszkania.

3.Studia kończą sięrealizacją projektu badawczego i przedstawieniem jego rezultatów podczas egzaminu końcowego.

Wymagania wstępne:

Ukończone: 1) studia magisterskie w zakresie pedagogiki, pedagogiki specjalnej lub 2) studia magisterskie przygotowujące do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęćoraz obowiązkowo przygotowanie pedagogiczne, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2012 r. poz. 131).

Planowany termin uruchomienia studiów:październik 2024 r(nie prowadzimy zajęć on-line)

Harmonogram na semestr zimowy 2024/2025

26.10.2024 - 27.10.2024

16.11.2024 – 17.11.2024

30.11.2024 – 01.12.2024

14.12.2024 – 15.12.2024

11.01.2025 – 12.01.2025

25.01.2025 – 26.01.2025

01.02.2025 – 02.02.2025

22.02.2025 – 23.02.2025

Harmonogram na semestr letni 2025

01.03.2025 – 02.03.2025

15.03.2025 – 16.03.2025

29.03.2025 – 30.03.2025

12.04.2025 – 13.04.2025

10.05.2025 – 11.05.2025

24.05.2025 – 25.05.2025

07.06.2025 – 08.06.2025

14.06.2025 – 15.06.2025

W sprawach merytorycznych proszę pisać do Kierownik Studiów dr Izabelli Kucharczyk na adres: ikucharczyk@aps.edu.pl

  • KROK 1  - Rejestracja w systemie IRK
    Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK

    W celu dokonania rejestracji w systemie IRK kandydat:
  • zakłada osobiste konto rejestracyjne (identyfikatorem konta jest numer PESEL),
  • wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia (prosimy o niewgrywanie dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz zdjęcia elektronicznego),
  • dokonuje wyboru kierunku studiów.
     
  • KROK 2  - Przesłanie wymaganych dokumentów na adres Biura Obsługi Osób Studiujących:
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

  • Biuro Obsługi Osób Studiujących
    Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa

  • budynek C, I piętro, pok. 3147

  • lub bezpośrednie złożenie dokumentów w biurze (adres jak wyżej):
  • godziny pracy:

    poniedziałek – 9.00 – 14.00

    wtorek – 9.00 – 14.00

    środa – 9.00 – 14.00

    czwartek – 9.00 – 14.00

    piątek – dzień pracy wewnętrznej

  • sobota (w terminach zjazdów studiów niestacjonarnych) - Biuro Obsługi Osób Studiujących - 9.00-14.00

  • Wymagane dokumenty (przyjmujemy tylko kompletne dokumenty):

    • podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
    • kserokopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów,
    • kserokopia dokumentu potwierdzającego kwalifikacje pedagogiczne, jeżeli dyplom jednoznacznie nie wskazuje na ich uzyskanie.

    Zasady naboru na studia podyplomowe:

    Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.

    Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej) w Biurze Obsługi Osób Studiujących (data złożenia lub data stempla pocztowego).

    Plan studiów:

    Pełna nazwa przedmiotu

    Kod jednostki

    Łączny wymiargodzin

    Forma zaliczenia

    Liczba punktów ECTS

    Forma zajęć i liczba godzin

    Sem. I

    Sem. II

    Sem. III

    wyk.

    ćw.

    wyk.

    ćw.

    wyk.

    ćw.

    I. TERAPIA PEDAGOGICZNA

    Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej

    1002

    10

    EGZ

    1

    10

    Prawne podstawy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

    1002

    5

    EGZ

    1

    5

    Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze SPED

    1002

    15

    EGZ

    2

    15

    Logopedyczne aspekty trudności szkolnych

    1002

    25

    EGZ

    2

    25

    Działania profilaktyczne w terapii pedagogicznej

    1002

    10

    ZO

    2

    10

    Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki

    1002

    20

    ZO

    2

    20

    Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu

    1002

    30

    ZO

    3

    30

    Rozwijanieumiejętności poznawczych i techniki efektywnego uczenia się

    1002

    15

    ZO

    2

    5

    10

    Współpraca z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

    1002

    15

    ZO

    1

    15

    Warsztat terapeuty pedagogicznego

    1002

    10

    ZO

    1

    10

    Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

    1002

    20

    ZO

    2

    20

    Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży

    1002

    10

    ZO

    1

    10

    Terapia trudności wychowawczych

    1002

    10

    ZO

    2

    10

    Problemy młodzieży i osób dorosłych z dysleksją

    1002

    10

    ZO

    1

    10

    Obserwacja w pracy terapeuty pedagogicznego

    1002

    10

    ZO

    1

    10

    Przygotowanie ucznia do nauki czytania i pisania

    1002

    20

    ZO

    2

    20

    Edukacja matematyczna

    1002

    20

    ZO

    2

    20

    Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania(szkoła i poradnia)

    1002

    25

    ZO

    3

    10

    15

    Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki (szkoła i poradnia)

    1002

    25

    ZO

    3

    25

    Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

    1002

    50

    ZO

    5

    10

    40

    Zajęcia specjalistyczne w poradni psychologiczno-pedagogicznej

    1002

    5

    ZAL

    1

    5

    Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.1 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej)

    1002

    20

    ZAL

    2

    20

    Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.2 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej)

    1002

    20

    ZAL

    2

    20

    Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.3 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej)

    1002

    20

    ZO

    2

    20

    III. PRAKTYKI

    Praktyka asystencka (40-przedszkole/szkoła, 20- poradnia)

    1002

    60

    ZAL

    4

    60

    Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła)

    1002

    60

    ZAL

    3

    60

    Praktyka pedagogiczna(30-szkoła, 30- poradnia/szkoła)

    1002

    60

    ZAL

    3

    60

    IV. SEMINARIUM

    Seminarium

    1002

    30

    ZAL

    10

    5

    5

    20

    w semestrze:

    66

    45

    175

    40

    180

    15

    175

    RAZEM

    450

    220

    220

    190

    ŁĄCZNIE Z PRAKTYKAMI

    630

    630

    Admission procedures:

    Visit the following page for details on admission procedures: https://rekrutacja.aps.edu.pl/