Akademia - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in
Study programmes > Other studies > Special Education > (in Polish) Rehabilitacja wzroku słabowidzących

(in Polish) Rehabilitacja wzroku słabowidzących (ZP-RWW-8)

(in Polish: Rehabilitacja wzroku słabowidzących)
(in Polish) podyplomowe
(in Polish) niestacjonarne, (in Polish) 1,5 roku (3 semestry)
Language: Polish

Rehabilitacja Wzroku Słabowidzących - studia doskonalące

Kierownik studiów: dr hab. Małgorzata Walkiewicz-Krutak e-mail: mwalk@aps.edu.pl

Czas trwania studiów: trzy semestry

Czesne: 2900 zł za jeden semestr x 3 semestry

Limit miejsc: 20

Cel kształcenia:

Przygotowanie (wyposażenie w wiadomości i umiejętności) nauczycieli, wychowawców, pedagogów, optometrystów, ortoptystów oraz innych specjalistów do pracy z osobami słabowidzącymi w różnych grupach wiekowych w zakresie funkcjonalnej oceny widzenia, rozwijania, usprawniania i rehabilitacji wzroku.

Kompetencje zawodowe absolwenta:

Absolwent studiów potrafi przeprowadzić funkcjonalną ocenę widzenia osoby słabowidzącej i na jej podstawie opracować i zrealizować program rozwijania / usprawniania /rehabilitacji wzroku. Umie zastosować w praktyce terapeutycznej odpowiednie zasady, metody i formy terapii osób słabowidzących oraz samodzielnie wykonać, zaadaptować lub dobrać specjalistyczne środki dydaktyczne /rehabilitacyjne do realizacji określonych zadań programowych. Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii osób słabowidzących niezbędną do efektywnej pracy edukacyjno-rehabilitacyjnej z tą grupą, m.in. rozumie wpływ niepełnosprawności wzroku na realizację zadań rozwojowych przypadających na kolejne fazy życia i jej implikacje praktyczne, zna wyniki badań naukowych dotyczących różnych aspektów zdrowia psychicznego osób słabowidzących oraz psychospołecznego funkcjonowania ich rodzin, zna specyfikę rozwoju procesów poznawczych u osób słabowidzących, potrafi przedstawić psychologiczne konsekwencje utraty wzroku u osób w różnym wieku.

Absolwent może pracować w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych, ośrodkach szkolno-wychowawczych dla dzieci niewidomych i słabowidzących, ośrodkach/zespołach wczesnej interwencji, w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przychodniach specjalistycznych, szpitalach, pracowniach ortoptycznych, optycznychi optometrycznych.

Posiada pełne kompetencje do prowadzenia oceny i terapii widzenia osób słabowidzących w różnym wieku (od okresu niemowlęcego do późnej dorosłości).

Ogólne kompetencje zawodowe absolwenta

  • zna system edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku w Polsce – podstawy prawne, praktyczne rozwiązania systemowe
  • zna i współpracuje z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami państwowymi i pozarządowymi działającymi na rzecz edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku
  • zna strategie planowania i organizacji indywidualnych zajęć z zakresu rehabilitacji wzroku słabowidzących
  • potrafi interpretować dane z dokumentacji okulistycznej, psychologicznej i pedagogicznej dotyczące osób z niepełnosprawnością wzroku
  • potrafi dokonać oceny i adaptacji otoczenia fizycznego pod kątem możliwości i potrzeb osoby z niepełnosprawnością wzroku – w domu, w szkole, w miejscu pracy
  • dokonuje ewaluacji i sporządza dokumentację swoich działań edukacyjnych i rehabilitacyjnych
  • współpracuje z rodziną / opiekunami dziecka/osoby z niepełnosprawnością wzroku i wspiera rodzinę w wysiłkach usprawniających, w razie potrzeby kieruje rodzinę i osobę z niepełnosprawnością wzroku do innych specjalistów
  • nawiązuje kontakty i współpracuje z innymi specjalistami pracującymi z osobą słabowidzącą i jej rodziną.

Szczegółowe kompetencje praktyczne absolwenta

Absolwent potrafi:

  • wyjaśnić słabowidzącemu i osobom z jego otoczenia, na czym polega jego schorzenie/uszkodzenie układu wzrokowego i następstwa funkcjonalne tego schorzenia/uszkodzenia
  • określić etap rozwoju widzenia, na którym znajduje się słabowidzący i uwzględniając specyfikę zaburzeń w rozwoju poszczególnych funkcji wzrokowych oraz etapy rozwoju słabowidzącego w innych sferach funkcjonowania
  • przeprowadzić funkcjonalną ocenę widzenia i umiejętności posługiwania sięwzrokiem u dzieci i dorosłych słabowidzących, w tym osób z dodatkowymi niesprawnościami
  • opracować program stymulowania widzenia i rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem bez pomocy optycznych i z takimi pomocami do wykorzystywania w sytuacjach życia codziennego
  • zrealizować programy stymulowania i rozwijania widzenia
  • zaplanować i przeprowadzić szkolenie dla różnych grup, w tym zawodowych, zainteresowanych problemami funkcjonowania wzrokowego osób słabowidzących.

Kategorie uczestników:

  • pracownicy ośrodków/zespołów wczesnej interwencji, wczesnego wspoamgania rozwoju,
  • nauczyciele z OSW dla dzieci niewidomych i słabowidzącychi innych (m.in. ośrodki dla dzieci
    z mózgowym porażeniem dziecięcym, z niepełnosprawnością intelektualną),
  • nauczyciele ze szkół i przedszkoli z klasami lub grupami integracyjnymi,
  • pracownicy poradni psychologoczno-pedagogicznych,
  • pracownicy placówek rehabilitacyjnych PZN,
  • pracownicy przychodni leczniczych i rehabilitacyjnych, szpitali,
  • pracownicy placówek optometrycznych, optycznych i ortoptycznych.

Wymagania wstępne:

  • Dyplom ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia lub studiów jednolitych w zakresie pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii, pracy socjalnej, okulistyki, optometrii, optyki lub innej dziedziny uprawniającej do pracy z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi.
  • Stan zdrowia umożliwiający sprostanie warunkom studiowania.
  • Umiejętności związane z obsługą komputera i swobodny dostęp do komputera, poczty elektronicznej i Internetu, ponieważ program realizowany jest z wykorzystaniem m.in. mediów elektronicznych, głównie Internetu i poczty elektronicznej.

Warunki studiowania:

Wykłady i ćwiczenia będą odbywały się podczas sesji trwających od piątku od godz. 15.30 do niedzieli do godz. 14.00. Podczas niektórych zjazdów (w semestrze drugim i trzecim) będą odbywały się hospitacje w placówkach edukacyjnych w piątki od rana (przed wykładami) lub w poniedziałki rano (w poniedziałek następujący po sesji trwającej od piątku do niedzieli). Integralną częścią studiów są praktyki, które słuchacz realizuje pod opieką doświadczonego rehabilitanta wzroku (‘Pracownia’ w liczbie 40 godzin). Słuchacz sam dokonuje wyboru placówek, w których chce je realizować (2 praktyki po 20 godzin), uczelnia pomaga w organizacji praktyki. Ostatnią część praktyki (20 godzin) słuchacz realizuje samodzielnie (bez nadzoru), np. we własnym miejscu pracy. Przebieg praktyki jest przez słuchacza dokumentowany.

Sesje będą miały miejsce z częstotliwością 1 x na 4 tygodnie oraz czasem 1 x na 3 tygodnie.

Warunki zaliczenia:

Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych Rehabilitacja Wzroku Słabowidzących jest obecność na zajęciach (nieobecności nie mogą przekroczyć 20% całkowitej liczby godzin realizacji danego przedmiotu), zdanie egzaminu/zaliczenie każdego z przedmiotów, zaliczenie praktyki.

Planowany termin uruchomienia studiów: II zjazd - 15-16-17 grudnia 2023 r. - mamy 2 wolne miejsca, zapraszamy

  • KROK 1  - Rejestracja w systemie IRK
    Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK
    W celu dokonania rejestracji w systemie IRK kandydat:
    • zakłada osobiste konto rejestracyjne (identyfikatorem konta jest numer PESEL),
    • wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia (prosimy o niewgrywanie dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz zdjęcia elektronicznego),
    • dokonuje wyboru kierunku studiów.
       
  • KROK 2  - Przesłanie wymaganych dokumentów na adres Biura Studiów Podyplomowych:
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

  • Biuro Studiów Podyplomowych
    Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa

  • budynek A, II piętro, pok. 1211

  • lub bezpośrednie złożenie dokumentów w biurze (adres jak wyżej):
  • godziny pracy - http://www.aps.edu.pl/studia-podyplomowe-i-kursy/kontakt/

Zasady naboru na studia podyplomowe:

Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.

Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej) w Biurze Studiów Podyplomowych i Kursów (data złożenia lub data stempla pocztowego).

Wymagane dokumenty:

  • podanie o przyjęcie na wybrane studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
  • kopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia (oryginał do wglądu w czasie zajęć),
  • CV zawodowe.

Przedmioty realizowane na studiach:

Pełna nazwa przedmiotu

Łączny wymiar godzin

Forma zaliczenia

Liczba punktów ECTS

Forma zajęć i liczba godzin

Sem. I

Sem. II

Sem. III

wyk.

ćw.

wyk.

ćw.

wyk.

ćw.

Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia

25

EGZ

2

25

Anatomia, fizjologia i patologia układu wzrokowego

35

EGZ

3

35

Rozwój widzenia i zaburzenia w rozwoju widzenia

20

EGZ

2

12

8

Funkcjonalne następstwa schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego

18

EGZ

2

10

8

Psychologiczne aspekty rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku

28

EGZ

3

18

10

Metody funkcjonalnej oceny wzroku u małych dzieci i dzieci z niesprawnością sprzężoną

38

EGZ

4

26

12

Metody funkcjonalnej oceny wzroku uczniów, młodzieży i osób dorosłych

36

EGZ

4

20

16

Metody rozwijania i usprawniania wzroku u małych dzieci i dzieci z niesprawnością sprzężoną

30

EGZ

3

16

14

Metody usprawniania i rehabilitacji wzroku u uczniów, młodzieży i osób dorosłych

25

EGZ

2

15

10

Metody oceny i adaptacji otoczenia fizycznego oraz wykorzystanie pomocy

20

EGZ

2

8

12

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku

15

ZAL

1

7

8

Profesjonalizm w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku

10

ZAL

1

10

Pracownia (prowadzenie zajęć pod indywidualnym nadzorem)

40

ZAL

4

40

82

16

80

52

40

70

RAZEM

340

98

132

110

Praktyka (samodzielne prowadzenie zajęć)

20

ZAL

2

20

ŁĄCZNIE Z PRAKTYKAMI

360

35

360

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: TODO!