Akademia - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in
Study programmes > Other studies > Special Education > (in Polish) Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej

(in Polish) Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej (ZP-EAS-3)

(in Polish: Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej)
(in Polish) podyplomowe
(in Polish) niestacjonarne, (in Polish) 1,5 roku (3 semestry)
Language: Polish

Studia kwalifikacyjne

Kierownik Studiów: dr Iwona Konieczna (e-mail: ikonieczna@aps.edu.pl)

Czesne  - 2 300,00 zł za jeden semestr x 3 semestry

Cel kształcenia

przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań z zakresu edukacji i terapii osób ze spektrum autyzmu w warunkach kształcenia ogólnodostępnego, integracyjnego i specjalnego.

Kwalifikacje

Program studiów jest opracowany zgodnie z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego.

Aktualnie obowiązuje - Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Aktualnie obowiązującymi regulacjami określającymi kwalifikacje są:

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli,

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz

- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Absolwent studiów podyplomowych Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu prezentuje postawy humanistyczne: otwartości i dialogu, szacunku dla innych, wrażliwości na potrzeby człowieka – szczególnie z niepełnosprawnością i wymagającego pomocy.

Absolwent posiada umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych dzieci i młodzieży oraz odchyleń organicznych, psychicznychi społecznych. Posiada wiedzę o możliwościach edukacyjnych, metodach oddziaływania rewalidacyjnego, rehabilitacyjnego i resocjalizacyjnego. Posiada umiejętności praktyczne w zakresie pracy z osobami ze spektrum autyzmu, w szczególności: rozpoznawania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, konstruowania i realizacji indywidualnych programów edukacyjnych oraz integrowania grupy.

Absolwent jest przygotowany do współorganizacjikształcenia tej grupy osób. Posiada umiejętności organizowania i koordynowania kształcenia ucznia ze spektrum autyzmu w różnych typach placówek, koordynowania działań zespołu nauczycieli i specjalistów w zakresie diagnozowania i opracowywania indywidualnych programów edukacyjnych.

Absolwent zdobędzie wiedzę i umiejętności do pracy i terapii z osobami ze spektrum autyzmu w różnych formach kształcenia.

Absolwent studiów, jako pedagog specjalny w zakresie edukacji i terapii osób ze spektrum autyzmu będzie organizował i koordynował proces kształcenia specjalnego ucznia ze spektrum autyzmu w placówce ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej.

Wymagania wstępne

studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych na kierunku pedagogika specjalna (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie) posiadających przygotowanie pedagogiczne.

Oczekiwane kompetencje kandydata

Kandydat posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.

Planowany termin uruchomienia studiów:październik 2024 r(nie prowadzimy zajęć on-line)

SEMESTR I

100 godzin +60 bez PC (dla EAP)

Lp.

sobota

niedziela

1

 26.10.2024

27.10.2024

2

 16.11.2024

17.11.2024

3*

30.11.2024*

01.12.2024*

4

 14.12.2024

15.12.2024

5*

11.01.2025*

12.01.2025*

6

 25.01.2025

26.01.2025

7

01.02.2025

02.02.2025

8 *

 22.02.2025*

23.02.2025*

*zjazd tylko dla EAP

W sprawach merytorycznych proszę pisać do Kierownik Studiów dr Iwony Koniecznej na adres: ikonieczna@aps.edu.pl

  • KROK 1  - Rejestracja w systemie IRK
    Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK
    W celu dokonania rejestracji w systemie IRK kandydat:
    • zakłada osobiste konto rejestracyjne (identyfikatorem konta jest numer PESEL),
    • wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia (prosimy o niewgrywanie dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz zdjęcia elektronicznego),
    • dokonuje wyboru kierunku studiów.
       
  • KROK 2  - Przesłanie wymaganych dokumentów na adres Biura Obsługi Osób Studiujących:
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

  • Biuro Obsługi Osób Studiujących
    Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa

  • budynek C, I piętro, pok. 3147

  • lub bezpośrednie złożenie dokumentów w biurze (adres jak wyżej):
  • godziny pracy:

    poniedziałek – 9.00 – 14.00

    wtorek – 9.00 – 14.00

    środa – 9.00 – 14.00

    czwartek – 9.00 – 14.00

    piątek – dzień pracy wewnętrznej

  • sobota (w terminach zjazdów studiów niestacjonarnych) - Biuro Obsługi Osób Studiujących - 9.00-14.00

Wymagane dokumenty:

  • podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
  • kopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich i potwierdzenie uzyskania przygotowania pedagogicznego, nauczycielskiego, jeżeli dyplom tego nie wskazuje.

Zasady naboru na studia podyplomowe:

Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.

Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej) w Biurze Obsługi Osób Studiujących (data złożenia lub data stempla pocztowego).

Podstawą ukończenia studiów jest uczestniczenie w zajęciach, zaliczanie przedmiotów w poszczególnych semestrach, zdanie egzaminu końcowego obejmującego pytania (wcześniej przekazane słuchaczom) ze wszystkich przedmiotów oraz realizację grupowego projektu (studium przypadku), jak też odbycie i zaliczenie praktyk zgodnie z pragramem studiów.

Program studiów:

Kod i nazwa przedmiotu

Kod jednostki organizacyjnej

Semestr studiów

Łączny wymiar godzin

Forma zaliczenia

Liczba punktów ECTS

I semestr

II semestr

III semestr

wyk.

ćw.

lab./war.

wyk.

ćw.

lab./war.

wyk.

ćw.

lab./war.

Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (E.A.)

E. 1A. Przygotowanie merytoryczne

Podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

I

10

EGZ

1

10

Psychologiczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

I

10

EGZ

1

10

Medyczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

I

10

EGZ

1

10

Prawne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

I

10

EGZ

1

10

Warsztaty rozwijające kompetencje społeczne

1002000

I

10

ZAL - OCENA

1

10

Metody terapiiniedyrektywnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

I

25

ZAL - OCENA

2

10

15

Metody terapiidyrektywnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

I

25

ZAL - OCENA

2

10

15

Metody wspomagające terapię i edukacje osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

II

20

ZAL - OCENA

2

20

Psychospołeczna sytuacja dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin

10020000

II

10

ZAL - OCENA

1

10

Komunikacja alternatywna i wspomagająca osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

II

25

ZAL - OCENA

2

25

Wybrane metody i techniki terapii zachowań trudnych

10020000

II

20

ZAL - OCENA

2

20

Trening Umiejętności Społecznych w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

II

35

ZAL - OCENA

2

30

Diagnoza funkcjonalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

II

25

EGZ

2

10

15

Współpraca z rodziną uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

II

5

ZAL

1

10

Razem

240

21

60

40

0

10

130

0

0

0

0

100

140

0

240

E.2A. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne

Konstruowanieindywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i i programów terapeutycznych dla dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

III

15

ZAL-OCENA

3

15

Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

III

15

ZAL-OCENA

1

15

Metodyka kształcenia i wychowania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu

10020000

III

20

ZAL-OCENA

1

20

Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu -1

10020000

III

20

ZAL-OCENA

1

20

Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu -2 (uczeń ze współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym)

10020000

III

20

ZAL-OCENA

1

20

Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zaburzeniem ze spektrum autyzmu -1

10020000

III

30

ZAL-OCENA

2

30

Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zaburzeniem ze spektrum autyzmu -2 (uczeń ze współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym)

10020000

III

20

ZAL-OCENA

2

20

Metodyka wspieranieosób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dorosłym życiu

10020000

III

10

ZAL-OCENA

1

10

Razem

150

12

0

0

0

0

0

0

0

150

0

0

0

150

150

E.3A. Praktyki zawodowe (120h; 6ECTS)

Praktyka asystencko-pedagogiczna

10020000

I

40

ZAL

2

40

Praktyka asystencko-pedagogiczna

10020000

II

40

ZAL

2

40

Praktyka asystencko-pedagogiczna

10020000

III

40

ZAL

2

40

Razem

120

6

0

0

0

0

0

0

0

120

0

0

120

120

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: TODO!