Akademia - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in
Study programmes > Other studies > Special Education > (in Polish) Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli przedmiotu/zajęć nieposiadających kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej

(in Polish) Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli przedmiotu/zajęć nieposiadających kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej (ZP-EAP-3)

(in Polish: Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli przedmiotu/zajęć nieposiadających kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej)
(in Polish) podyplomowe
(in Polish) niestacjonarne, (in Polish) 1,5 roku (3 semestry)
Language: Polish

Studia kwalifikacyjne

Kierownik Studiów: dr Iwona Konieczna (e-mail: ikonieczna@aps.edu.pl)

Czesne  - 2 400,00 zł za jeden semestr x 3 semestry

Cel kształceniaprzygotowanie nauczycieli do realizacji zadań z zakresu edukacji i terapii osób ze spektrum autyzmu w warunkach kształcenia ogólnodostępnego, integracyjnego i specjalnego.

Kwalifikacje

Program studiów jest opracowany zgodnie z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego.

Aktualnie obowiązuje - Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Aktualnie obowiązującymi regulacjami określającymi kwalifikacje są:

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli,

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz

- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Absolwent studiów podyplomowych Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli przedmiotu/zajęć nieposiadających kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej prezentuje postawy humanistyczne: otwartości i dialogu, szacunku dla innych, wrażliwości na potrzeby człowieka – szczególnie z niepełnosprawnością i wymagającego pomocy.

Absolwent posiada umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych dzieci i młodzieży oraz odchyleń organicznych, psychicznychi społecznych. Posiada wiedzę o możliwościach edukacyjnych, metodach oddziaływania rewalidacyjnego, rehabilitacyjnego i resocjalizacyjnego. Posiada umiejętności praktyczne w zakresie pracy z osobami ze spektrum autyzmu, w szczególności: rozpoznawania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, konstruowania i realizacji indywidualnych programów edukacyjnych oraz integrowania grupy.

Absolwent zdobędzie wiedzę i umiejętności do pracy i terapii z osobami ze spektrum autyzmu w różnych formach kształcenia.

Wymagania wstępne

studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych różnych kierunków (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie) posiadających przygotowanie pedagogiczne.

Oczekiwane kompetencje kandydata

Kandydat posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.

Planowany termin uruchomienia studiów:październik 2024 r(nie prowadzimy zajęć on-line)

SEMESTR I

100 godzin +60 bez PC (dla EAP)

Lp.

sobota

niedziela

1

 26.10.2024

27.10.2024

2

 16.11.2024

17.11.2024

3*

30.11.2024*

01.12.2024*

4

 14.12.2024

15.12.2024

5*

11.01.2025*

12.01.2025*

6

 25.01.2025

26.01.2025

7

01.02.2025

02.02.2025

8 *

 22.02.2025*

23.02.2025*

*zjazd tylko dla EAP

W sprawach merytorycznych proszę pisać do Kierownik Studiów dr Iwony Koniecznej na adres: ikonieczna@aps.edu.pl

  • KROK 1  - Rejestracja w systemie IRK
    Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK

    W celu dokonania rejestracji w systemie IRK kandydat:
  • zakłada osobiste konto rejestracyjne (identyfikatorem konta jest numer PESEL),
  • wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia (prosimy o niewgrywanie dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz zdjęcia elektronicznego),
  • dokonuje wyboru kierunku studiów.
     
  • KROK 2  - Przesłanie wymaganych dokumentów na adres Biura Obsługi Osób Studiujących:
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

  • Biuro Obsługi Osób Studiujących
    Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa

  • budynek C, I piętro, pok. 3147

  • lub bezpośrednie złożenie dokumentów w biurze (adres jak wyżej):
  • godziny pracy:

    poniedziałek – 9.00 – 14.00

    wtorek – 9.00 – 14.00

    środa – 9.00 – 14.00

    czwartek – 9.00 – 14.00

    piątek – dzień pracy wewnętrznej

  • sobota (w terminach zjazdów studiów niestacjonarnych) - Biuro Obsługi Osób Studiujących - 9.00-14.00

  • Wymagane dokumenty:

  • podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
  • kopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich i potwierdzenie uzyskania przygotowania pedagogicznego, nauczycielskiego, jeżeli dyplom tego nie wskazuje.
  • Zasady naboru na studia podyplomowe:

    Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.

    Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej) w Biurze Obsługi Osób Studiujących (data złożenia lub data stempla pocztowego).

    Podstawą ukończenia studiów jest uczestniczenie w zajęciach, zaliczanie przedmiotów w poszczególnych semestrach, zdanie egzaminu końcowego obejmującego pytania (wcześniej przekazane słuchaczom) ze wszystkich przedmiotów oraz realizację grupowego projektu (studium przypadku), jak też odbycie i zaliczenie praktyk zgodnie z pragramem studiów.

    Program studiów:

    Kod i nazwa przedmiotu

    Kod jednostki organizacyjnej

    Semestr studiów

    Łączny wymiar godzin

    Forma zaliczenia

    Liczba punktów ECTS

    I semstr

    II semestr

    III semestr

    wyk.

    ćw.

    lab./war.

    wyk.

    ćw.

    lab./war.

    wyk.

    ćw.

    lab./war.

    Kształcenie kierunkowe (C)

    C.5. Dydaktyka specjalna

    Dydaktyka specjalna

    10020000

    I

    30

    EGZ.

    4

    15

    15

    Razem

    30

    4

    15

    15

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    30

    0

    0

    30

    C.6. Diagnostyka w pedagogice specjalnej

    Diagnostyka w pedagogice specjalnej

    10020000

    I

    30

    EZG

    4

    15

    15

    Razem

    30

    4

    15

    15

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    30

    0

    0

    30

    C.7 Praktyki zawodowe

    Praktyka asystencka

    10020000

    I

    30

    ZAL

    2

    30

    Praktyka asystencka

    10020000

    I

    30

    ZAL

    2

    30

    Razem

    60

    4

    0

    0

    0

    0

    0

    60

    0

    0

    0

    0

    60

    0

    60

    RAZEM moduł Kształcenia kierunkowego

    120

    12

    120

    Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (E.A.)

    E. 1A. Przygotowanie merytoryczne

    Podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    I

    10

    EGZ

    1

    10

    Psychologiczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    I

    20

    EGZ

    1

    10

    Medyczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    I

    10

    EGZ

    1

    10

    Prawne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    I

    10

    EGZ

    1

    10

    Warsztaty rozwijające kompetencje społeczne

    1002000

    I

    10

    ZAL - OCENA

    1

    10

    Metody terapiiniedyrektywnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    I

    15

    ZAL - OCENA

    2

    10

    15

    Metody terapiidyrektywnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    I

    15

    ZAL - OCENA

    2

    10

    15

    Metody wspomagające terapię i edukacje osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    II

    20

    ZAL - OCENA

    2

    20

    Psychospołeczna sytuacja dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin

    10020000

    II

    20

    ZAL - OCENA

    1

    10

    Komunikacja alternatywna i wspomagająca osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    II

    20

    ZAL - OCENA

    2

    25

    Wybrane metody i techniki terapii zachowań trudnych

    10020000

    II

    20

    ZAL - OCENA

    2

    20

    Trening Umiejętności Społecznych w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    II

    20

    ZAL - OCENA

    2

    30

    Diagnoza funkcjonalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    II

    35

    EGZ

    2

    10

    15

    Współpraca z rodziną uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    II

    15

    ZAL

    1

    10

    Razem

    240

    21

    60

    40

    0

    10

    130

    0

    0

    0

    0

    100

    140

    0

    240

    E.2A. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne

    Konstruowanieprogramów terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    III

    20

    ZAL-OCENA

    3

    15

    Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    10020000

    III

    15

    ZAL-OCENA

    1

    15

    Metodyka kształcenia i wychowania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu

    10020000

    III

    20

    ZAL-OCENA

    1

    20

    Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu -1

    10020000

    III

    20

    ZAL-OCENA

    1

    20

    Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu -2 (uczeń ze współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym)

    10020000

    III

    20

    ZAL-OCENA

    1

    20

    Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zaburzeniem ze spektrum autyzmu -1

    10020000

    III

    20

    ZAL-OCENA

    2

    30

    Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zaburzeniem ze spektrum autyzmu -2 (uczeń ze współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym)

    10020000

    III

    20

    ZAL-OCENA

    2

    20

    Metodyka wspieranieosób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dorosłym życiu

    10020000

    III

    15

    ZAL-OCENA

    1

    10

    Razem

    150

    12

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    150

    0

    0

    0

    150

    150

    E.3A. Praktyki zawodowe (120h; 6ECTS)

    Praktyka asystencko-pedagogiczna

    10020000

    II

    40

    ZAL

    2

    40

    Praktyka asystencko-pedagogiczna

    10020000

    II

    40

    ZAL

    2

    40

    Praktyka asystencko-pedagogiczna

    10020000

    III

    40

    ZAL

    2

    40

    Razem

    120

    6

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    120

    0

    0

    120

    120

    Admission procedures:

    Visit the following page for details on admission procedures: https://rekrutacja.aps.edu.pl/