Tutoring - 1 10-7F-ZT1
This course has not yet been described...
Type of course
Course coordinators
Term 2016Z: | Term 2018Z: | Term 2017Z: |
Assessment criteria
na ocenę dostateczną
Zna wybiórczo metodę tutoringu jako nauczania spersonalizowanego, wynikającego z klasycznej misji uniwersytetu oraz tradycji artes liberales (sztuk wyzwolonych).
Zna wybiórczo wybrane pojęcia związane z disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności.
Zna wybiórczo podstawowe pojęcia socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja.
Zna wybiórczo podstawowe zagadnienia antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością
Zna wybiórczo podstawowe zagadnienia psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności.
Zna wybiórczo podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia.
Student potrafi i:
Umie wybiórczo zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych.
Umie wybiórczo podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością.
Umie wybiórczo systematyzować, uogólniać zdobywaną wiedzę celem wzbogacania i tworzenia własnego warsztatu zawodowego i nabywania profesjonalizmu.
Umie wybiórczo podejmować i realizować relacje poznawcze w kontaktach naukowych.
Kompetencje społeczne:
Ma świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością.
Prezentuje postawę kreatywną i samodzielność w poszukiwaniu istotnych obszarów poznawczych związanych z niepełnosprawnością
Prezentuje wrażliwość etyczną oraz refleksyjną
postawę w podejmowaniu dyskursu nad fenomenem niepełnosprawności.
Na ocenę niedostateczną
Student nie dysponuje wiedzą,umiejętnościami i kompetencjami pozwalającymi analizować i rozwiązywać problemów osób z niepełnosprawnością
Bibliography
Marody M. (2002) /red./ :Wymiary życia społecznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Nikitorowicz J., (red.), Edukacja międzykulturowa. W kręgu oczekiwań i stereotypów, Białystok 1995.
Nowicka E., S. Łodziński U progu otwartego świata, Kraków, 2001.
Obcokrajowcy w Polsce (opr. M. Wenzel), Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszwa 2004
Palska H. (2002) Bieda i dostatek .O nowych stylach życia w Polsce lat dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa
Siciński A. (1988) Style życia w miastach Polskich u progu kryzysu , PWN, Warszawa
Witkowski L.(2000)Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Ericha E.Ericsona,Toruń 2000
J.Głodkowska: Personalistyczne ujęcie fenomenu spotkania.APS 2016
A.Siemaszko:Granice tolerancji.Teorie dewiacji, 1998
J.Kirenko:Oblicza niepełnosprawności, Lublin 2000
E.Babbie: Badania społeczne w praktyce, PWN 2003
B.Wojciszke: Człowiek wśród ludzi, Warszawa 2005
K.Kowalak :Marginalność i marginalizacja, 1998
Nobis A.(1999) Od emergencji do samoorganizacji. Zagadnienie nowości kultury, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
Pinker S.(2005) Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
Sadowska S. (2005) Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych, Wyd. edukacyjne AKAPIT, Toruń
Wolfensbeger W. (1980) The definition of Normalization ,[w] Flynn R.J.;Nitsch K.E.(red.): Normalization, Social Integration and Social Services”,Pro-Ed, Austin
Wright B.(1965) Psychologiczne aspekty fizycznego inwalidztwa, PWN, Warszawa
Zabłocki K. J. (1998) Wprowadzenie do rewalidacji ,Wyd. Adam Marszałek ,Toruń
Żuraw H. (1996) Uczestnictwo kulturalne młodzieży niepełnosprawnej, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa
Żuraw H (2008) Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa
Szczepański J.(1972) Elementarne pojęcia socjologii , PWN , Warszawa
Turner J.H. (1998) Socjologia. Koncepcje i ich zastosowania, Zysk i S-ka, Bydgoszcz
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: